Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tybbe
Hej är det någon som vet om vadför man helt plötsligt kan få dålig komp på en cylinder i motorn. Och vad detta kan berå på tex dålig topplockspackning, trasig kolv eller bränd ventil eller spricka i toppen ???? Jag hade bara 4 kilo komp på cylinder 1 och där står jag nu m,m bilen är en v70 t5 06 med bara 19300 på mätaren jag hoppas givetvis på det bästa ????
Användarvisningsbild
av Erik Å
Kolvringarna kan du felsöka genom att hälla i en tesked motorolja i tändstiftshålet, blir kompet bättre då så är det antagligen ringarna
Trasig topplockspackning eller sprickor i topp/block brukar ju avslöjas av vit rök, kylvätska i oljan eller olja /avgaser i kylvätskan..
Brända ventiler vet jag inte om det finns något bra sätt att diagnosticera. Man kan köpa små USB-kameror som går att skicka in genom tändstiftshålet för dryga hundralappen, vet inte om man kan se något intressant.. ;-)
Användarvisningsbild
av Vojje
bränd ventil, egentligen avgasventil, tror jag inte du behöver oroa dig över så länge du inte kört med felkod/motorlampan tänd en längre tid...
av Tybbe
Hej nu har dommen kommit och det var en bränd ventil så nu ska toppen skickas iväg för att kontrollera om det är fler ventiler som behövs slipas till eller bytas ut m,m. Men är det vanligt med brända ventiler på v70 modellerna från 00-08 och är det någon som har erfarenhet av brända ventiler på v70 och är det någon som har en lite susning om vad detta kalas slutar på ? Och vad tror ni att detta har orsakat av bilen är en v70 t5 06 bara 19300 på mätaren och jag har varit väldigt noga med service bytt olja efter c:a 1200 mil och den har körts både kort körningar och även en hel del lång körningar på 15 mil då och då.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Brända ventiler är ovanligt, men det förekommer. Dåligt bränsle, en spridare som inte är riktigt 100%, avlagringar på ventilen. Ventiler kan ta stryk av många saker.

Att gissa på kostnad är svårt, för man kan spendera allt från några hundra till många tusen beroende på vad man gör åt toppen och vem som gör det.
av Tybbe
Nu kommer jag att laga motorn och det kommer att kosta en rejäl slant men det blir billigare än att ta ett stort banklån och få en bil kanske 2-3år nyare och dom ligger på 85000- 100000 kr och tänkte mest v70 2,5 t och dom som jag har titta på har oftast gått ganska långt 18500- 21000 och har inte direkt hittat något jag vill ha. Men det blir en helrenovering av toppen och sedan ny topplockspackning och kamrem m,m,m och det verkar har varit en liten spricka i toppackningen som blivit lite mer och sedan kanske han har tryckt ut det genom avgassystem eller något annat :-o :-o
av MickeM
Visst kan det vara idé att laga sin bil, även om det kostar mer än en motsvarande som är hel.
Man vet vad man har, men aldrig vad man får.

Men man vet aldrig vad det man har tar sig till med heller. Du drabbades ju själv av något mycket ovanligt ....

Men ekonomiska jämförelsen hållet jag inte med om.
Först och främst.
Vill dom ha 80 - 100.000kr för en 2009 V70 så ska dom ha den kvar. Punkt!
Milen har ju väldigt liten betydelse i praktiken när dom blivit några år, men av någon anledning håller det upp priset nått oerhört.

Undvik gamla lågmilare. Det blir bara dyrt.

Du får ju kalasfina V70N för 30.000kr i dom senare årgångarna.
Undvik bara Bifuel. Dom är komplicerade och dras med mycket typfel.
Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]

De som vinner på förändringen klag[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]