Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Woodstox
Hej Alla.
Har precis köpt en Volvo V70 T5 -00 som har gått 9200 lugna mil.
Bilen är en dröm på alla sätt och vis, men det är en sak som jag är lite osäker på. Jag har inte haft automatlåda innan och jag har haft GLT innan så jag tänkte ställa frågan till er på forumet.

Symptomet som är annorlunda än jag är van vid är att det vid vissa tillfällen utan gaspådrag känns som en väldigt väldigt svag abs-känsla i höger fram. Är inte hundra på att det är i höger fram, men det känns som om det är det. Det är svårt att förklara känslan, men det är precis som om det skulle vara någon funktion för att göra bromsskivan ren inför en bromsning eller något liknande, men det funktionen tror jag inte finns på denna.

Är det någon av er som har upplevt detsamma och vad kan det bero på. Det är en grym bil på alla sätt och vis, men jag vill gärna veta vad det är som kan pågå med detta. Är det något som någon annan känt av eller har det med att göra att det är en automatare? I övrigt är det inget jag har reagerat på och detta kanske inte heller är något fel, men jag ställer frågan.

Ha en trevlig helg alla forumdeltagare.
Woodstox skrev:Hej Alla.
Har precis köpt en Volvo V70 T5 -00 som har gått 9200 lugna mil.
Bilen är en dröm på alla sätt och vis, men det är en sak som jag är lite osäker på. Jag har inte haft automatlåda innan och jag har haft GLT innan så jag tänkte ställa frågan till er på forumet.

Symptomet som är annorlunda än jag är van vid är att det vid vissa tillfällen utan gaspådrag känns som en väldigt väldigt svag abs-känsla i höger fram. Är inte hundra på att det är i höger fram, men det känns som om det är det. Det är svårt att förklara känslan, men det är precis som om det skulle vara någon funktion för att göra bromsskivan ren inför en bromsning eller något liknande, men det funktionen tror jag inte finns på denna.

Är det någon av er som har upplevt detsamma och vad kan det bero på. Det är en grym bil på alla sätt och vis, men jag vill gärna veta vad det är som kan pågå med detta. Är det något som någon annan känt av eller har det med att göra att det är en automatare? I övrigt är det inget jag har reagerat på och detta kanske inte heller är något fel, men jag ställer frågan.

Ha en trevlig helg alla forumdeltagare.
Kan de inte vara så att bromsoket kärvar?
Användarvisningsbild
av farmerswalk
Precis det hade jag på min förra V70 2.4T-01 aut.. Jag fick aldrig reda på vad det var för jag bytte bil...... På min var det vi jämn, ganska långsam hastighet. Det varade i ca 2-3 sek sen försvann det.

Tomas
av Woodstox
farmerswalk skrev:Precis det hade jag på min förra V70 2.4T-01 aut.. Jag fick aldrig reda på vad det var för jag bytte bil...... På min var det vi jämn, ganska långsam hastighet. Det varade i ca 2-3 sek sen försvann det.

Tomas
Precis så är det, det verkar dock inte vara något fel, inget konstigt slitage och inget annat konstigt men det uppträder ofta i låg fart utan gaspådrag.
Är det någon som vet om det är något som man får leva med eller något fel som man måste kolla upp? Det är inte så uppenbart och det är inte i samband med bromsning så oket tror jag inte det är, men jag är ingen bilmek. Hade det varit efter en inbromsning så hade det varit troligt.
Det känns alltså inte som ett fel i den bemärkelsen, men det är tillräckligt för att man skall bli nyfiken på det.
av MP
har bara haft automat på mina bilar å aldrig upplevt nått sånt men kanske har du skeva skivor fram på bilen :?:
av Woodstox
Idag kom felmeddelandet "Byt Växelolja. Nästa Service."

Kan det vara automatlådan som spökar iallafall?
Den har gått 9229 Mil nu vilket jag tycker låter som en kort tid som automatlådeoljan håller.
Någon som har åsikter om detta? Är det normalt?
Kan detta orsaka de störningar som jag har i originalinlägget?
Ok. Innan har den inte gått lika ofta som nu, så nu går den flera gånger varje dag mot någon gång i veckan hos föregående ägare, så det kan väl av den anledningen vara bra med ett byte.

Är det någon risk med att vänta till 10.000 mils service innan oljan byts ut?

Tack på förhand.
Hej.
Tydligen är det AW5 olja som skall dit, men är det någon som vet hur man byter olja i denna?
Det skall bara vara på Taxibilar m.m. som det skall behöva bytas enligt vad jag har hittat på forum.
Kan det vara något annat problem som ger felkoden?
Har någon en lite snabbbeskrivning hur man gör så är jag väldigt tacksam. Hittar ingen information om det på forumen eller google.

Tack på förhand
av jbl
Byt oljan snarast är mitt råd. Sen om det hör ihop med ditt problem vet jag inte.

Din låda bör sköljas ordentligt.

Har du dragkrok så kan det vara så att den har fått gå med tung last och därav gått varmt och oljan har börjat oxidera och med detta tappat sina egenskaper.
av Woodstox
jbl skrev:Byt oljan snarast är mitt råd. Sen om det hör ihop med ditt problem vet jag inte.

Din låda bör sköljas ordentligt.

Har du dragkrok så kan det vara så att den har fått gå med tung last och därav gått varmt och oljan har börjat oxidera och med detta tappat sina egenskaper.
Hej. Hade den inne på Service igår så jag har en uppdatering om detta.
Oljan var hur fin som helst (som ny) och det är bara Taxibilar och utryckningsfordon som har 10000 Mil intervall på detta.
Hur som helst så hade jag en jättegammal mjukvara till automatlådan så denna uppdaterades och nu går den kanonbra och växlar som en dröm. Angående ursprungsproblemet så är det inte alls som förr vilket får mig att härleda att det varit något med originalmjukvaran som gjort dessa störningar. Har känt det vid 1 tillfälle sedan den nya mjukvaran, men det kan lika gärna ha varit något annat eftersom det knappt märktes. Som sagt så är det min första automat så det som nu knappt kändes kanske inte är något fel. Ursprungsproblemet är till 99% borta iallafall och växlingarna går som en dröm.
Det känns som om den är lite smartare på att lära sig hur man vill ha växlingarna nu med, eller rättare sagt varvtal och förhållande till gas känns bättre.
Priset blev 506 Kr inklusive moms :)

Tackar för alla svar.
Woodstox skrev:Hej.
Tydligen är det AW5 olja som skall dit, men är det någon som vet hur man byter olja i denna?
Det skall bara vara på Taxibilar m.m. som det skall behöva bytas enligt vad jag har hittat på forum.
Kan det vara något annat problem som ger felkoden?
Har någon en lite snabbbeskrivning hur man gör så är jag väldigt tacksam. Hittar ingen information om det på forumen eller google.

Tack på förhand
Kompletterar detta inlägget med att man tydligen byter oljan via slangarna till oljekylaren. Detta enligt uppgift från samtal med mekaniker.
installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]

Läste ett test at Zeekr 7X i Teknikens vä[…]

Jag har SIM-kort i bilen mest för att då[…]