Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gullgård
Vad kan det vara för fel när lambdalampan tänds, visar felkod hög lambdaadaption
Vid tomgång ligger värdet på 1,27
Har ny lambdasond (volvosond), bytt luftmassemätare, visar normala värden i vida.
Vid tomgång ser allt normalt ut vad jag kan se för jag är ingen expert, ibland kan jag köra någon eller några mil sen larmar den igen.
Är det någon här på forumet som har några tips?
av MickeM
Du har mätt lamdavärde på Bilprovningen?

Att lamdavärdet är högt, betyder att den får för mycket syre i förhållande till bränsle.
I de allra flesta fall är felkoden "signal för hög" (ifrån lamdasonden) luftläckage på insugsidan (tjuvluft), eller avgasläckage före eller i omedelbar närhet till lamdasonden.
Får man bara högt lamda på Bilprovningen, brukar det vara läckage i avgasröret någonstans längs vägen. (Bilprovningen mäter syrehalten längst bak, och får ingen info från bilens lamdasond)

Eftersom denna felkod är en varning från sonden, är det nästan ALDRIG själva sonden.
Felkoden säger inte "trasig lamdasond".
Massor av lamdasonder byts i onödan för stora pengar.
av Gullgård
Nej jag har mätt med vida, men jag kontrollerade nu och det är ett litet läckage runt lambdasonden, ska försöka täta det och se om det är felet.
Av och till så ser man att den momentana bränsleförbrukningen på färddatorn blir onormalt hög, betydligt högre än vad den brukar vara, momentant vid gaspådrag går den upp till 2-3 liter mot normalt 1.2, så man ser att den reglerar inte som vanligt.
av Gullgård
Nu har jag tätat runt muffen till lambdasonden,raderat felkoden och nu efter 3 mil provkörning så funkar det utan att lampan tänds, stort tack för tipset om avgasläckage i närhet av sonden.
Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]

De som vinner på förändringen klag[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]