Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

vjohnj skrev: sön 03 maj 2020, 22:37 Ok hur gick det med att göra bil strömlös. Samma sak?
Får försöka få fram felkoder.
Har inte haft den strömlös än, dels för att jag jobbat i helgen och dels för att jag inte orkat rensa skuffen från hundburar osv.
Inga felkoder vad det gäller bränsle/DIM.

frippe64 skrev: mån 04 maj 2020, 05:01 Vad är det som säger att den visar fel? Vad har bränsleförbrukningen varit?
Då problemet började vid ovan nämnda tankning så har det inte med själva förbrukningen att göra, tankmätare och färddator har fungerat ypperligt innan denna händelse.
Siffrorna ändrade sig inte alls efter att ha nollställt färddatorn vilket det brukar göra tydligt, bara efter att ha tankat ytterligare så höjdes summan vid "km till tom tank", men då endast från 470km till 580km efter att ha tankat 11 liter.
Så även om jag har full tank och tankmätare och Vida bekräftar detta så ligger färddatorn kvar långt under verkliga siffror.
Hilmer skrev: mån 04 maj 2020, 06:01
frippe64 skrev: mån 04 maj 2020, 05:01 Vad är det som säger att den visar fel? Vad har bränsleförbrukningen varit?
Då problemet började vid ovan nämnda tankning så har det inte med själva förbrukningen att göra, tankmätare och färddator har fungerat ypperligt innan denna händelse.
Siffrorna ändrade sig inte alls efter att ha nollställt färddatorn vilket det brukar göra tydligt, bara efter att ha tankat ytterligare så höjdes summan vid "km till tom tank", men då endast från 470km till 580km efter att ha tankat 11 liter.
Så även om jag har full tank och tankmätare och Vida bekräftar detta så ligger färddatorn kvar långt under verkliga siffror.
Siffran för förbrukningen ändras inte av nollställning, i alla fall inte i min bil, utan bygger på en lagrad historik.

En höjning från 470 km till 580 km av 11 liter förefaller helt normalt.
Höjningen är i sig självt helt i sin ordning, dock saknas det ju en del upp till 730 som den brukar landa på vid full tank i Normala fall.
Något skedde när jag duttade i bensinen istället för att tanka normalt.

Nollställning med att koppla loss batteriet förändrade ingenting!
Tankade du med bilen igång? Det brukar kunna ställa till det för många bilar (gällande tankmätare och färddator)
Storfot skrev: mån 04 maj 2020, 13:22 Vad händer om du kör till nästan tom tank innan du tankar igen? D.v.s. längre än färddatorn tror att du kan köra.
Det återstår ju att se, har inte kommit så långt än då felet uppstod nyligen!

frasse4 skrev: mån 04 maj 2020, 13:57 Tankade du med bilen igång? Det brukar kunna ställa till det för många bilar (gällande tankmätare och färddator)
Har aldrig bilen igång vid tankning, hänger väl kvar sen körkortet var nytt och man hade låsbart tanklock på 244an, då var man ju tvungen att ta med sig nycklarna ut och det hänger kvar än! ;)

Diskussioner om elpriser, när man ska tv&au[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]