Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sicnarf
Jag har en liten undran. Har en v70 2001 som inte används ofta. Har läst många trådar här och förstått att bilens batteri dör då ibland och man ej kommer in i bilen till att öppna huven för att ta starthjälp. Jag undrar om jag kan koppla en lös kabel till plus kontakt punkten i motorrummet och dra ut den genom frontgallret lite gömd. Sedan vid behov så kan man koppla bilbatteri till den samt minus till någon balk under bilen. Skulle en sådan lösning fungera med batteriladdare tills batteriet laddas lite så man kan låsa upp dörrarna? Eller riskerar jag kortslutning eller nåt annat dumt?
av sicnarf
Å fan, jag har ju Ctek smartladdare men glömde bort att det fanns snabbkontakter i lådan. Det jag har finns ned ringkabelsko storlek liten. Hur kopplar jag denna snabbkontakt med dess ringkabelsko i bilens motorrum enklast? Eller direkt till bilbatteriet i bagaget kanske?
Användarvisningsbild
av vetten
Du har ju en pluskabelanlutning bakom luftburken som du kan sätta plusen på och jord kan du ta var som helst på karossen om ringskon är för liten på plusen går det ju att byta till en större passande lätt sen kan du lägga kontakten på något bra åtkomligt utifrån bakom grillen det är ju ett skyddslock på cetekkabeln som hindrar att fukt kommer in.
av MickeM
Dra ut en laddkablen går ju så klart, men du kan alltid låsa upp förardörren med nyckeln.
Ström eller ej.
Fungerar inte det låset, är det ju bättre att laga låset än krångla med laddkablen.
Annars är du ju "körd" om fjärrlåset pajar...
av sicnarf
Tack för alla tips. Låset i dörren fungerar prima. Men med gamla bilar och 32000 mil på mätaren så vet man aldrig hur morgondagen blir. I min gamla 740 fanns det nyckelhål med manuel lås i passagerar dörren också så det kändes säkrare. Här har vi tyvärr bara förardörren.
av MickeM
sicnarf skrev: lör 02 maj 2020, 16:45 Låset i dörren fungerar prima. Här har vi tyvärr bara förardörren.
Ja, men det räcker ju om du har strömtorsk.
Med öppen förardörr får du upp huven och kan ladda. Eller bara sätta tillfällig spänning så du kan låsa upp. Då på pluspunkten för starthjälp invid säkringsburken och minus i chassit.

32.000mil bara? Kom igen när den gått dubbelt.

Diskussioner om elpriser, när man ska tv&au[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]