Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hygglo
Bilen (xc90 - 11 har börjat falsklarma.
Info displayen säger att larmet gått kontrollera bilen.
Räcker det med att rycka säkringen till larmet eller får man följdfel då?
av MickeM
Säkringen för larmet är säkert bara laddning av backupbatteri någonstans.

Tidiga modeller har det batteriet nbyggt i sirenen och med åren börjar det läcka på kretskortet. Med felmeddelanden och falsklarm som symptom.

På äldre finns också en slinga i sidorutorna i skuffen som glaskrossensor. De lödda kontakterna kan få dålig kontakt.
Då ofta falsklarm i solsken.

Jag har inte en susning om hur det är beskaffat på en 2011 dock. Men värt att kolla upp.
Användarvisningsbild
av Hygglo
Besvarar mitt eget inlägg. Larmet går bara på natten. Nu när säkringen är borttagen slipper jag vakna av sirenen. Däremot står det på info displ. Att larmet gått. Förmodar att blinkersarna blinkat i 5 minuter. Men det stör i allafall inte nattsömnen. Knepiga är ju att det bara är på natten?!
Går det att avinstallera larmet på något vis? Vida?
Användarvisningsbild
av loci
Hade nåt liknande på min S60-02 visserligen ,verkstaden uppdaterade programvaran på rörelsesensorn.
Sedan dess har jag inte haft några sådan larm.
av glock40sw
Mig veterligen har alla XC90 tekniskt likadana larmsystem fram till MY 2014.Vanligasta felorsaken är läckande back-upp batteri och följaktligen skadat kretskort.Detta finns många trådar på nätet.
Men din bil 2011 är lite för ny för att skulle ha drabbat för detta,min är fyra år äldre och har fullt fungerande larmsystem."Rycka säkringen"är ingen lösning ,jag skulle göra fullständig felsökning med Vida,som kan mycket mera än bara läsa felkoder.
Användarvisningsbild
av Hygglo
Hm ok. Vart får man tag i vida? Är det dyrt? Räcker det med telefon och en app eller är det nån typ av datamaskin man måste ha?
av MickeM
Hygglo skrev: lör 25 apr 2020, 15:03 Hm ok. Vart får man tag i vida? Är det dyrt? Räcker det med telefon och en app eller är det nån typ av datamaskin man måste ha?
VIDA är mjukvaran som kräver en Laptop.
Den är inte kompatibel med någon av mobilplattformarna.

Föredrar Win7 pro, men några får det att fungera med win10 på nått vis.
Hårdvaran / interfacet är en Dice, och det är enheten mellan datorn och bilen.

Det finns (lite halv-ajabaja) på EBay.

Diskussioner om elpriser, när man ska tv&au[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]