Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andreas7777
Fick nedslag på inre styrled på besiktningen (XC70 2003)
Jag tänkte passa på att byta både inre och yttre och köpte icke-original-delar på nätet.

Nu tittade jag lite snabbt och jämförde med de som sitter på bilen och ser att de yttre stylederna jag köpt är någon cm kortare än de som sitter på nu. Är det viktigt att längden är exakt samma?

Jag tänker såsom att om den totala längden på de båda styrlederna kan bli samma som de gamla så är det inga problem (förutsatt att den inre skruvats in ordentligt i den yttre). Dock så kan det ju vara svårt att få till hjulinställningen själv om man inte kan dra nytta av att mäta med skjutmått innan man tar av den gamla kanske?

Tänker jag fel?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Andreas7777 skrev: fre 24 apr 2020, 21:38 Är det viktigt att längden är exakt samma?
Nä bara du har en rimlig gänglängd inskruvad i yttre styrleden när det hela är intrimmat till rätt längd... Vet inte exakt vad minimum är men det borde väl vara 15-20mm minst..
av Bempo
Du ska ha samma längd på styrled som original längd från fabrik. Om längden inte är samma då är det fel styrled. Jag beställde m h a reg nr från Autodoc och fick fel styrled ” då reg nr är ingen garanti för att det blir rätt”. Visst är det lockande att spara nån hundring men i slutänden är det bara tråkigt att få tag rätt grejer när det gått snett.
av MickeM
Som sagt:
Delarna är rätt på tiondelsmillimetrar, så är det centimeterfel har du fel reservdel i näven.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag vet inte om det är samma på V70N men V70 "Mk 1" har antingen SMI eller TRW styrväxel och man måste köpa rätt styrleder eftersom det är olika gängdiameter både in mot styrväxeln och mot ytterleden..
av Andreas7777
Uppdatering:

Värre än den felaktiga längden var att krökningen på den yttre leden är större på den nya än på den gamla (som jag antar är mer original). Tror det finns risk att styrleden tar i andra delar när man svänger mycket, tog den gamla styrleden med till mekonomen och köpte en ny som stämde mer överens med den som satt på bilen....

I övrigt kan jag verkligen rekommendera Biltemas verktyg för att demontera inre styrleder, gick väldigt smidigt att demontera och montera med det!
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 1HEALw_wcB

mvh

Andreas

Diskussioner om elpriser, när man ska tv&au[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]