Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

På D5 motorn skall finnas ett system för kylning av kolvarna ? kallat oil pressure circuit, bestående enligt felkod P168913 av "an electricallly controlled piston valve". I felkoden står det också också att systemet är till för att spara bränsle och reducera emissioner. Kan någon på forumet mer exakt förklara hur detta system fungerar.
Hej, du frågar troligen om en D5 motor som sitter i ett P3/SPA-chassis från 2011 och uppåt, här talar vi mest om P2-chassit ;-)

Men, "electrically controlled piston valve" är en solenoid (elektromekanisk ventil) som öppnar eller stänger oljekanalen från oljepumpen till kylning/underspolning av kolvarna.
Solenoiden 31401504 har också ett filter som kan bli igensatt om det körs med mycket långa oljebytesintervall och dålig/fel oljekvalitet.
Borde gå att rengöra och testa solenoiden med enkla medel.
I äldre motorer är ventilen inte elektrisk styrd från ECM (motorstyrningen) , den är helt mekanisk, som oftast en termostat eller tryckventil.
Senast redigerad av 2 jiha1968, redigerad totalt 0 gång.
Tack för snabbt svar. Ja, det är en S60 2012, som den sitter i . Dieseln är en dubbelturbo. Oljan som jag använder är den rekommenderade, men bytesintervallet är hela 3000 mil och bilen har gått nu 26000 mil, så det är helt möjligt att filtret är igensatt. Varför finns denna ventil, varför inte alltid ha kylning hela tiden? Varningen i infodisplayen är att service fodras, det är inget meddelande att felet är allvarligt. Är ventilen svår att demontera? Sitter den under vattenpumpen?
Volvo pressmeddelande på "nya" D5'an säger:
With the piston cooling valve controlled solely by demand instead of opening regularly, consumption can be reduced.
( https://www.media.volvocars.com/global/ ... ases/37375 )
D5_PistonCoolingValve.jpg
D5_PistonCoolingValve.jpg (36.48 KiB) Visad 5470 gånger
Svår att demontera? "en skruv och bort med den" nej, inte så mycket utrymme nere på motorn, men var glad det inte är kylvatten-termostaten som krånglar... Och kolla skarvkontakten på kamremskåpan!
Tackar för förklaringen. Troligtvis är filtret i den igensatt. Jag tror att spolen fungerar elektriskt, för efter återställning av felkoden kan det ibland gå upp till 10 mil innan felmeddelandet kommer tillbaka. Kan det fungera att använda någon typ av invändig motortvätt t.ex Wynn´s Oil system cleaner nr 47244.
Motortvätt? troligen inte... Motortvätt utförs med motorn på tomgång, solenoiden är stängd då, inget flöde.
Oavsett lite svårt att rengöra ett igensatt filter med "spolning" i den normala flödesriktningen.
(om det nu är filtret och inte Elen som skapar felmeddelande...)
Köpte en begagnad solenoid från Bildatabasen. Den "nya begagnade" hade ett motstånd på knappt 15 ohm. Den befintliga mätte ca 300 ohm, så jag bytte ut den. Trångt att komma åt och fick ta bort kamremmen för att komma åt att demontera och återmontera den. Det verkar som felet nu är åtgärdat, inget felmeddelande än efter 10 mil.

Diskussioner om elpriser, när man ska tv&au[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]