Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hasse53
Hasse är mitt alias, heter något annat... :ninja:
Test vevhusventilation = varm motor, tomgång, avstängd AC, lossa oljepåfyllningslock, lägg ett papper över hålet och det skall sugas fast. om inte = problem som måste fixas.
Kamrem =Ta bort remskiva för hjälpaggregatrem, ställ motorn i grundläge(enl. Haynes handbok/VIDA), märk upp allting med färgpenna, lossa remspännare och byt rem osv. Skär absolut inte av den gamla kamremmen för att få bort den!!!
Har haft en My 2002 2.4T V70 Ocean Race som jag sålde till en släkting 2017 vid 37000 mil. En av de bättre bilarna jag ägt.
/Hasse
av MickeM
ETA spjället kom under 2002 på turbomodeller.
Det är riktigt. Men jag TROR inte dom första ETA var helt kontaktlösa som dom senare.
Bättre än ETM (MagnetMarelli) spjällen är dom dock.

Men en välskött 2002 med turbo behöver inte alls vara dåligt köp. Den kan vara en kul och säker bil, till bra pris.
av tewo22
Vad tror ni om kamremsbytet, behöver jag köpa en kamremssats med ny spännrulle och löphjul eller kan man återanvända och bara köpa en ny kamrem? Blev lite omotiverad när jag såg att det kostar 1700kr i delar :-(

o andra sidan, den har gått 31 och kamrem byttes vid 16, så det borde vara om 1000mil som det egentligen är dags...
av tewo22
klacken skrev: lör 25 apr 2020, 13:17 Du ska köpa sats,stor risk för haveri om du återanvänder delar.
Jag tänkte väl det, men med tanke på att den ska bytas om 1000mil så känns det inte lika illa :-D

Bör jag byta något annat vid 32K mil (om den håller :oops: )? Läste något om vattenpump, men jag hörde inga missljud i motorutrymmet överhuvudtaget och såg inga läckor.
Användarvisningsbild
av Erik Å
tewo22 skrev: lör 25 apr 2020, 11:17 Blev lite omotiverad när jag såg att det kostar 1700kr i delar :-(
Det finns billigare satser än så om du kollar runt i nätbutikerna. Men köp något välkänt märke. :-)
Själv köper jag INA eftersom någon påstod att det sitter som OEM, dock inte med INA:s vattenpump..

Diskussioner om elpriser, när man ska tv&au[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]