Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Om man kikar ner i tändstiftshålen med en liten usb-kamera så kanske man kan se eventuella märken på kolvarna om nu ventilerna har slagit i?
Vad har du för oljeviskositet? Om man går från 5W40 till 5W50 så blir det tystare vid varm motor.. Men det går antagligen lite tyngre.
Erik Å skrev:Om man kikar ner i tändstiftshålen med en liten usb-kamera så kanske man kan se eventuella märken på kolvarna om nu ventilerna har slagit i?
Vad har du för oljeviskositet? Om man går från 5W40 till 5W50 så blir det tystare vid varm motor.. Men det går antagligen lite tyngre.
Smart, inspektionskamera lånad nu. Oljan testade vi allt från 0w30 till 20w50 men det enda som hände var att slamret kom senare (varmare) :)

Marlboroman skrev:Hur såg storänden på staken ut? För med tanke på det lilla som fanns kvar av lagret så lär storänden fått stryk. Vevaxeln borde ha fått smaka den med. Mätte ni på flera punkter för att se om lagerbanan fortfarande var rund?
Inte jag som bytte (jag stod på sidan och pekade :-D ) men den mättes flera gånger runtom på vevaxeln, staken mättes aldrig dock vad jag minns.
Har en indikatorklocka som ska testas, den mäter ned till 0.01mm noggrannhet så får man kolla alla ytorna på vevaxeln också, bara jag lyckas sätta fast den på nåt vis.

marimbalanguage skrev:Se denna film, (från ca 2.45 sek), det kan hända det är nyttigt i ditt fall.
Det var jäkligt smart, detta ska testas som prio 1.
Torsdagsupdate då :)

Testade igårkväll med att köra kolv i topp och lite nedåt och trycka till - tokstumt på alla fem, testade de cylindrar vi misstänkte 2ggr utan skillnad.
Kameran vi lånat kom inte ner i tändstiftshålet, så vi började riva motorn istället.
Tröck med baksidan av mejseln på tryckarna men det är ju inte speciellt vetenskapligt, ingen kändes konstig dock. Men en jäkla massa gegga runt cylinder 4 sett från vänster - den som hade mest sletna lager och lägre komp. Skulle förmodligen fylla ett kinderägg med all "sludge".

Dränkte i rostlösare på insug och turbo igårkväll så idag lyfts toppen.
Har ni tips på saker att kolla extra noga på, eller mäta/inspektera så gapa till - hjärnan är rätt blank nu efter alla teorier av fel :-D

Diskussioner om elpriser, när man ska tv&au[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]