Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bengansolle
Är en 2001 2,4T XC som gått 21.000

Bytt till atech2 renoverat spjällhus, går som vanligt nästan hela tiden

Vid körning med släp tänds motorlampa efter nån mil med info ”service erfordras / emissioner”

Inga problem nolla bort och bilen går trots detta som vanligt

Inbillar mig att bilen vid jämn körning i ca 90 smågasar /släpper av själv lite. Märks mest i lätt uppför , känns ungefär som att det blåser kraftigt och bilen tar vind eller att man kör med farthållare , Försvinner direkt om jag gasar eller släpper av.

Inbillar mig att bilen kanske drar lite mer bränsle än förut men bara kört korta turer än på ett par mil

Felkoden jag får när motorlampa tänds säger nåt om kamaxelgivare , men det har aldrig hänt förutom vid körning med släp som sagt och bilen går hur fint som helst i övrigt.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Har du gjort rent spjällhuset, det bygger på kladd på insidan med tiden som får spjället att börja klibba fast vid tomgångsläget.
Felkoder ska man inte ignorera.. :-)
av MickeM
Hur nyligen bytte du spjäll?

Jag har hört det där förut. Dvs "den går jättebra" först, och efter några hundra mil "Den går lite konstigt, men....". För att sedan gå över och gå helt normalt efter "ett tag".

Varför vet jag inte. Inte upplevt det själv.
Och kan inte avgöra hur länge/långt "ett tag" är. Men tre oberoende av varandra. Två i bekantskapskretsen och en till i en tråd här.

Men med lysande motorlampa lutar det åt annat fel. Är kamremen bytt nyligen.

Diskussioner om elpriser, när man ska tv&au[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]