Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Samma sak som min Volvo först blir jag rädd men kör jag till OKQ8 prova batterit de o mannen sa måste bytas sen åkte till mekonmen där har jag en bekant prova batterit igen o gubben sa batterit e fräsch bara ladda sa han då ladda hela natten nu blir 8 månader utan problem även bilen står en vecka ibland men inge problem så ladda batterit först sen går vidare.
Efter nästan ett dygns laddande var det dags att pröva. Batteriet mäter nästan 13V när jag tar av laddaren.

Jag monterar batteriet i bilen och får lite gnistbildning på minuspolen. Mäter igen. 12.52V
Slår på tändningen. Ny mätning. 12.42V
Slår på framlyktorna. 12.32V.

Spänningsfallet känns stort. Det är dags för ett nytt batteri. Om det löser huvudproblemen, det vet jag ännu inte, men hur som verkar batteriet närma sig slutet på sin livscykel.
12,32 volt med "vaket" can-system och tändning samt halvljus. (Motor av, antar jag?)
Det är inte ett helt kass batteri.
Om inte spänningen sjunker fort....

Så att det inte är ditt huvudproblem är ganska sannolikt tyvärr.

Gnistbildningen när du återansluter är fullt normalt för då vaknar hela can-systemet. Egentligen ska du faktiskt ha tändningen på när du återansluter.
Och omvänt, vänta till CAN-systemet går i dvala innan man lossar batteriet.
(Liknande: du stänger av datorn, innan du drar ur sladden)
Efter att ha satt in ett nytt batteri i bilen startar jag den. Fram med multimetern och mäter.

Bild
13,51V. Drygt en halv volt mer än tidigare med generator. Jag sätter mig i bilen och rullar ut från parkeringen. Alla lampor på instrumentpanelen är släckta och inga felkoder. Jag beger mig ut på E4 och åker till Uppsala och tillbaka. Fortfarande inga fel på bilen.

Efter dryga 15 mil och några kaffestopp parkerar jag bilen i garaget hemma. Det verkar som att batteriet inte mådde helt bra, även om det inte var totalt kass.

Jag har lossat yttre bulten i bärarmen samt b[…]

Diskussioner om elpriser, när man ska tv&au[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]