Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

En liten historia...
Vår dotter håller på och tar körkort och hade lite pengar sparade till en bil så jag gick och köpte en S60 05 Summum Lunar Gold på Blocket för henne förra sommaren. Älskar S60 modellen :-)
Naturligtvis så lät den ju lite men bilen var i det hela MKT fin...felfri invändigt etc.
Oväsen var det ja... lite klonk, knirr, knarr och klapper framöver som blev värre och värre med tiden så jag tog och bytte: fjäderben, fjäderbens lagring, gummimellanlägg fjäder, skvallerstag, övre motorfästet, främre "motorfästet"
Tänkte att nu jädrar skall det bli tyst MEN det fanns ngt kvar som jag inte blev klok på vad det kunde vara.
Det lät klonk klonk när man växlade lite snabt, nästan inget ljud alls när man smög med kopplingen.
Skiiit tänkte jag, problem med kopplingen bara såg tusenlapparna fladdrade iväg.
Så en dag när frugan hämtade mig från jobbet och kom körande så hörde jag ett klingande/skramlande ljud från höger navkapsel, sparkade på den och ngt låg löst.
Kom hem, bort med hjulsidan och va hittade jag där om inte Centrumbulten som hade lossnat helt!!!
Detta var orsaken till missljudet/klonkandet så iväg till Volvo som var snälla och erstte bultarna på båda sidor och drog åt med korrekt moment UTAN kostnad...heder åt Bilia Stenungsund.
Men nu kommer det tråkiga...nu hör man vad som måste göras bak... :-/ och jag är pedanten som bara måste fixa detta...
Mvh.Ph

Nyckeln hittar vi inte inne i bilen ivarjefall, al[…]

Sverige är som bekant extremt duktigt på[…]

Jag har lossat yttre bulten i bärarmen samt b[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]