Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Silikonbaserat bromsmonteringsfett är tyvärr ganska värdelöst som korrosionsskydd. Och lägger man det mellan kolv och belägg så tror jag inte det hänger kvar särskilt länge eftersom det har såpass mjuk konsistens, har ärligt talat aldrig provat ;-)
Damaskerna blev förmodligen silikonbaserade redan innan millenieskiftet
Nu har det blivit så där underbart som det bara kan bli på internet att man dömer ut något och till och med erkänner att man aldrig testat.

Silikonfett, som säkert inte alls är det enda man kan använda, fungerar alldeles utmärkt som rostskydd av den anledningen att det är vattenavvisande och lufttätt. Lika bra som kopparfett? Definitivt inte. Håller länge? Beror på vilken sort man har.

Jag undrade bara vad som händer om man inte smörjer alls oavsett medel. Jag brukar smörja själv nämligen.
Dextre skrev: fre 13 mar 2020, 22:36 .. fungerar alldeles utmärkt som rostskydd av den anledningen att det är vattenavvisande och lufttätt...
Nej. Det är därför kolvarna rostar fast i oken efter några år hur mycket silikonfett man än har kladdat i..
Fett lägger man i när man monterar ihop oket. Jag håller för närvarande på med ett djärvt experiment med petroliumbaserat fett på insidan av cylindern för att se om den klarar sig längre från rostproblem.. Lyssnar inte på dem som skriker att det inte kommer att gå :-D Men som sagt, mellan kolv och belägg blir det kopparpasta för min del. Den sitter kvar!
Ska jag hålla tyst om att jag smörjer håligheten inuti kolven med vanligt universalfett..? Gillar inte att se rost :-D

Nyckeln hittar vi inte inne i bilen ivarjefall, al[…]

Sverige är som bekant extremt duktigt på[…]

Jag har lossat yttre bulten i bärarmen samt b[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]