Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
Drivaxel på höger sida kommer inte funka öht ens från en 2wd V70 till en V70 AWD.
Dom är annorlunda pga vinkelväxeln.

Dessutom är det annan inre knut på Automat (tripod) så ingen drivaxel alls passar i detta fallet.
Man ser inte det utanpå, mer än en dynamisk balanserare på axeln för automat. (En gummigrej)

Det kan också vara så att axeln är längre på S80, pga det större spårvidden.

Länkarm och styrled borde vara lika.
Men säker är jag inte.

Kolla på bildelssajter. Dom brukar ha koll.
Inte Biltema eller Skruvat.
av MickeM
Frrla skrev: tis 10 mar 2020, 12:52 Jajjemen jag förstod att det skulle vara något med drivaxlarna. Man kan inte plocka över innanmätet från dom "nya" och montera ihop dom inre knutarna mellan axlarna heller? 😊 Dåligt förklarat men ni kanske förstår :)
Yttre knuten är nog lika.
Den kan troligen flyttas från S80 2wd drivaxel till V70AWD drivaxel.
Om det var så du menade....?
Men då en ny knyt kostar under 1000kr (ej orginal) är det dålig tim-peng (sparat) på det jobbet...

Inre knutarna är helt olika design mellan manuell och automat.
Manuell har kulor lika som yttre knuten ungefär, medan en automat har en tripodknut.

Båda inre knutmodellerna ramlar ur ytterskålen om man är oförsiktigt med att dra den utåt för långt, och då får man pussla ihop den igen. På manuell hamnar kulorna i damasken.
Inte kul.
Användarvisningsbild
av Frrla
jag tänkte på den inre. men jag får försöka hitta komplett från någon med mindre mil som står på skroten tror jag. eller så chansar jag och byter länkarmar och inre styrleder först, och ser om den slutar försöka kasta mig ur sätet så fort man trampar på gasen :) har man haft loss det en gång så är det ju lättare att plocka isär lite för att byta knutar senare :)

Jag har lossat yttre bulten i bärarmen samt b[…]

Diskussioner om elpriser, när man ska tv&au[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]