Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gladahudik
Hej!
Jag har haft missljud i form av skrammel en längre tid,som jag tyckt i kommit från framvagnen. Detta ljud har kommit när jag kört på gropiga vägar,och framför allt på sk. tvättbräden. Jag har konstaterat att detta oljud kommer från bromsklossarna, (alla fyra)som glappar när ingen belastning i form av pedaltryck ligger på.Är det någon som har en förklaring till detta?
Användarvisningsbild
av Ramon
Det är inte mer likt ett "klonkande" ljud då? Är ganska vanligt på bl.a. S80 och V70N att krängningshämmarstagen slits ut väldigt fort och ger ifrån sig ljudet när man kör på gropiga vägar... Kryp under bilen framifrån och "ryck och dra" i krängningshämmarstagen. Ifall du känner glapp på dem så är det de som orsakar ljudet. Det kan låta som ljudet kommer från fjädrar/dämpare osv. Men för många är de dessa k-stag som spökat.

Kika på nedanstående tråd.

http://www.volvoland.se/phpBB2/viewtopi ... =klonkande
av gladahudik
Ramon skrev:Det är inte mer likt ett "klonkande" ljud då? Är ganska vanligt på bl.a. S80 och V70N att krängningshämmarstagen slits ut väldigt fort och ger ifrån sig ljudet när man kör på gropiga vägar... Kryp under bilen framifrån och "ryck och dra" i krängningshämmarstagen. Ifall du känner glapp på dem så är det de som orsakar ljudet. Det kan låta som ljudet kommer från fjädrar/dämpare osv. Men för många är de dessa k-stag som spökat.

Kika på nedanstående tråd.

http://www.volvoland.se/phpBB2/viewtopi ... =klonkande
Hej Ramon!
Ditt klonkande ljud har jag upplevt också,det stämmer att det var krängningshämmarstag.I detta fall är jag helt säker på att det är bromsklossarna.Kan det vara felaktiga fjädrar som inte stabiliserar bromsklossarna?Skall klossarna glappa då ingen bromsverkan finns?Har besökt Volvo angående detta.Dom säger att bromsklossarna skall glappa lite grann.
230fk går snålt

Ja då borde det ju vara LMM, den ska ju ha k[…]

Jag söker komplette spridarhållere for […]

Så var den här sagan slut efter ca 18 m[…]

Spolarmotor fram

Hur byter man spolarmotorn fram på s40 sedan[…]