Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kbking
Hej,

Jag ska byta hjullager vf. Jag har då utan problem fått undan bromsok, bromsskiva och plåten bakom. Likaså har jag kunnat lossa styrstaget. Men sedan tog det stopp. Jag har nämligen inte kunnat lossa kulledsbulten till nedre länkarmen. Jag har sett fina videos där det ser enkelt ut: ett litet järnspett el motsvarande används till att bräcka nedåt på länkarmen och vips lossar kulledsbulten. Men för mig funkar det inte, länkarmen ger inte med sig det minsta. Även drivaxeln trilskas. Jag försöker trycka ut den för att få spindeln och lagret fri, men axeln går inte att trycka ut hela vägen, det blir stopp efter några centimeter. Det i sin tur leder till att jag inte kommer åt att trycka på kulledsbulten med verktyget jag köpt in för det ändamålet: Drivaxelknuten är i vägen för verktyget, därför att jag, som sagt, inte kan trycka ut axeln helt ur hjullagret.

Jag har läst här på forumet, om att det kan vara lim på splinesen. Kan det vara så för mig? Tacksam för råd som tar mig ur det låsta läget.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Nu har jag en V70 "classic" som inte ser exakt likadan ut, men jag brukar lossa länkarmsbussningarna från subramen i stället.
Spindelledstappen är tjurig att få loss från styrspindeln (pga byrålådseffekten?) så den får helt enkelt sitta kvar. Länkarmen får alltså hänga kvar under spindeln när jag svänger ut hela fjäderbenet. Sen bör man kolla toe-inställningen, den kan ändras lite när man stör länkarmsbussningarna. Jag använder en Biltema 19-1139 avdragare för att trycka ur drivaxeln ur navet men har fått borra om hålen så de stämmer. Räcker gott till på min bil med det finns folk här som har behövt 30 ton för att trycka ur drivaxeln ur navet.. :-o
Tänk på att inte dra isär den inre drivaxelknuten för mycket, då ramlar kulorna ut ur spåren och det är ett kladdigt h_vete att få tillbaka dem ;-)
av MickeM
Har trådskaparen verkligen en V70N, S60, S80 eller XC90?
Spindelledens stora kona har aldrig suttit fast på någon med aluminiumlänkarmen. Muttern kan trilskas på tappen, men "aldrig" tappen i länkarmen. (Spindelleden i styrspindeln och med kontramutter neråt)
Däremot, så trycker länkarmsbussningarna ganska hårt uppåt, så det är rätt så besvärligt att böja ner länkarmen så spindelledstappen går ur länkarmen. Illa nog på en upplyft bil, och på marken sannolikt ett H-vete.

Fastnad spindelledstapp hör till första plattformen med längre och mindre konad tapp i klämfäste på styrspindeln.
(V70I, S70 eller C70)
(Länkarm i stål med ej utbytbar spindelled. Två olika varianter av länkarmsussningar beroende på motoralternativ)
På äldre ger man länkarmen en bestämd smäll UPP först, så den lossnar i spindeln och även vidgar klämfästet. Sedan en bestämd neråt, så lossnar den i regel.
Dom Volvomodellerna har en annan forumdel.

Kan man rubba drivknuten ö.h.t så är den inte limmad. Fastnar den efter nån cm, så har antingen inre drivknuten bottnat, eller så blir det byrålåda-syndromet.
Man får heller inte ur drivknuten utan att lossa navet.
Antingen spindelleden eller ovanför vid fjäderbenet och luta fram navet.

Förresten, så behöver man inte lossa spindelleden för att byta hjullager.
Det räcker att trycka in yttre knuten så man kommer åt skruvskallarna.
av kbking
Bilen är denna:
VOLVO V70 III (BW) 2.0 Flexifuel 2009

Jag har en bild på den trilskande kulledsbulten, se nedan. Jag fick för mig att kulledsbulten enbart kan bytas. Den är nitad med tre nitar. Jag har sett att den säljs på Mekonomen, och fästs då med tre skruvar. Har jag uppfattat rätt att den finns som reservdel? Förresten, ser länkarm med kulledsbult intakt och oskadd ut (så att mina problem inte beror på det)?

Alltså, lagret är inte fäst med skruvar, utan ska pressas ut/in.
Bilagor
7a450ad2-1431-4bf2-8c86-1e5f25a827c3.jpg
7a450ad2-1431-4bf2-8c86-1e5f25a827c3.jpg (48.34 KiB) Visad 2190 gånger
av MickeM
Som jag trodde.
Du har inte en V70N som denna forumdel handlar om.
Du har en V70II. Plattform 3.
En helt annan bil med helt annan framvagn, mm.
Jag beskrev 850/V70I (P1) och V70N (P2) ovan.
Forumdelen vi är i nu handlar om V70N. (P2)

V70III finns inte, trots att det står så på flera ställen.
Dom heter helt ologiskt V70, V70N och V70II.
"N" för New, eftersom det är en ny modell mot första.
Dom förutsåg inte en tredje modell av V70 då.

Här är trådarna och experterna på V70II (P3) modellen:
viewforum.php?f=56

Jag har lossat yttre bulten i bärarmen samt b[…]

Diskussioner om elpriser, när man ska tv&au[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]