Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tequa
Nej, jag har helt vanlig luftburk så att säga. Original. Är det solonoid en du menar att jag ska byta? Förstod inte riktigt.

Funderat lite på luftmassemätaren? Ja, två sladdar har jag bytt ut än så länge. En med 7cm lång vidöppen reva och en som var helt av.
av MickeM
Tequa skrev: tor 13 feb 2020, 20:18 Är det solonoid en du menar att jag ska byta? Förstod inte riktigt.

"Omställningsventil kamaxel felaktig signal" är sannolikt den du kallar solenoiden.
Den är solenoidaktiverad, så det stämmer.
Kärt barn har många namn....

Verkar vara brott i den, eller något med kablaget till den av felkoden att döma.
Skulle det vara kamaxellägessensorn skulle koden handla om kamaxelLÄGET. Inte felaktig signal.

Du kan ha läckage på avgassidan före Kat också med dom felkoderna.

LMM-fel är inte uteslutet.
av Tequa
Men kan det göra så att bilen dör när jag trycker ner kopplingen i mer än 3 sekunder?
Ursäkta, var inte meningen att låta som en besserviser. Jag har absolut noll koll på meck, så jag vill bara vara säker på att jag förstod vad du menade :)
av MickeM
Tequa skrev: tor 13 feb 2020, 22:48 Men kan det göra så att bilen dör när jag trycker ner kopplingen i mer än 3 sekunder?
Ursäkta, var inte meningen att låta som en besserviser. Jag har absolut noll koll på meck, så jag vill bara vara säker på att jag förstod vad du menade :)
Nej. Det tror jag inte.
Där tror jag mer på luftläckaget jag nämnde tidigare, och som du också ännu har felkod på.

Omställningsventilen har du felkod på, och är ETT av felen, enl bilen själv. Eller dålig kontakt med den.

Ventilen skulle ju rent teoretiskt kunna fastna i öppet läge, så VVT ställer sig i fel ändläge på tomgång. MEN då skulle du ha felkod på kamaxelLÄGET också, tycker jag.
Osannolikt.

Radera alla felkoder, och se vilka som återkommer efter några mil. Du har ju gjort några åtgärder. Bilen kanske sätter nya andra felkoder, som tillsammans med de tidigare kan ringa in felet/felen bättre.
av Tequa
Ruttnar på bilhelvetet. Har iallafall pratat med en vän, han tycker att jag ska lämna in bilen till dem på tisdag så får du felsöka och se vad dem hittar. Min tanke är att jag gör det, så jag återkommer någon gång efter onsdag på forumet och uppdaterar er! :)

För övrigt så har jag meddelat honom allting ni sagt här och han tycker det är bra information. Så förhoppningsvis leder det till en snabb felsökning och snabba fel-hittande!
av Tequa
Uppdatering!
Dem sa att VVT hjulet är inte så bra, men dem hade pillat på kamaxlarna eller något liknande. Dem tror att dem kan ha fått någorlunda rätt på det. Dem ville iallafall att bilen ska hämtas imorgon och jag ska fortsätta köra, sedan läsa av felkoderna igen ifall dem dyker upp.

Det stora svarta röret som går under motorn, in i intercoolern (namn?) läcker, så ett nytt sådant får smällas på. Men dem tycker inte riktigt att det är värt för mig att göra vid ifall jag behöver byta VVT hjulet.
Vad tycker ni?

Bilen ska besiktigas i slutet av mars.

FELKODER HÄR!
https://gyazo.com/a957218a7f806a739ea4d768ba9c5c69

Nyckeln hittar vi inte inne i bilen ivarjefall, al[…]

Sverige är som bekant extremt duktigt på[…]

Jag har lossat yttre bulten i bärarmen samt b[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]