Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gelis
Finns tydligen två olika längder på höger drivaxel en kortare för viskokoppling och en längre utan visko.

Min -99:a har viskokoppling och är nyfiken på vad den har för funktion. Är det någon här inne som vet?

Någon sorts diffbroms, utjämning av vridmoment eller?
Är du helt säker på att det är framdiffen som är skillnaden?

En AWD har betydligt kortare drivaxel på höger sida. AWDsystemet bygger på viscokoppling till bakhjulen fram till 2003'ish.

Och automater har annan inre drivknut än manuella.

Men det kan säkert skilja med visco fram.
Jag var bara nyfiken.

Viscokoppling i en differensial är en diffbroms, där kraften inte bara tillåts helt försvinna åt den som går lättast, utan bromsas även över till andra sidan. Dock aldrig fullt ut, och det tillåts en viss skillnad innan den arbetar ö.h.t. Till skillnad från en mekanisk diffbroms som är med och bromsar från minsta skillnad, eller helt blockerad som en spärr.
av Gelis
Det är automat och om framdiffen skiljer vet jag inte, men det sitter en svart klump som då ska vara en viskokoppling direkt på höger utgående axel från lådan, eller diffen, vet inte riktigt om det sitter en mekanisk differential innanför eller om utgående axel är direkt från lådan. Det är alltså ingen AWD.
Är då bara några centimeter mellan viskon och stödlagret på höger drivaxel.
Anledningen till min nyfikenhet är att det börjat läcka lite aut-låde olja från viskons anslutning till drivaxeln, ska riva isar skiten och byta packbox, och då är det ju lite kul att veta funktionen.
Bild
Är det inte bara en vibrationsdämpare om den sitter som en klump på axeln?
På drivaxlarna fram vill man nog inte ha en viskokoppling som slirar.. Differentialen sitter inne i lådan så eventuell diffbroms måste isåfall vara därinne.
Aha, är det alltså två koncentriska axlar med var sin spline, in i lådan.. Då kan det föralldel vara en diffbroms
.. högra axeln är ett rör där den kommer ut ur lådan, och sen forsätter den via höljet på dosan till axeln som går till drivknutarna.
Inuti röraxeln går en annan axel som fortsätter in igenom differentialen så att den får kontakt med vänster drivaxel. Inne i dosan sitter plåtlameller, varannan fastsatt i "dosan", varannan på den inre axeln och sen badar alltihop i silikonolja som ökar friktionen mellan lamellerna när hastighetsskillnaden ökar.. På så sätt kan ju diffbromsen faktiskt sitta utanför differentialen :-)
Nån som har en bättre förklaring? :P
Var rädd om den där, en vanlig drivaxel kostar typ 5000 kr hos Volvo och den där är garanterat dyrare :-D
av Gelis
Jo så det nog. Problemet att viskon läcker lite olja, Inte siliconoljan utan automatlådeolja., men när jag pratade med Volvo återförsäljaren här i stan (Rejmes) så kostar tätningen 58 kr men den verkar inte gå att få tag på. Har varit restad länge hos Volvo Göteborg. Dom la en beställning så får jag se vad som händer.
Visst man kan köpa en lös visko på skroten för runt 1500-2000 kr, men det är ju ingen garanti att den är tät eller funkar.
Du kan ju prova ringa kundtjänst på drivknuten.se och testa om de kanske kan få fram delar..
Det är inte så enkelt att det än någon standardtätning som går att köpa hos någon som säljer kullager och sånt?
av Gelis
Tyvärr inte så enkelt, tror jag i alla fall. På tidiga visko, som jag naturligtvis har, sitter det en metallring med en gummiläpp som tätning med 42 mm ytterdiameter. På senare varianter en riktig packbox med ringfjäder som är 47 mm i ytterdiameter, dvs man har gjort om viskon lite där drivaxeln går in, så en riktig packbox får plats. Det här tyder på att den tidiga tätningen var skit.
Men det är möjligt att det går att få tag på genom någon annan firma, får börja kolla runt.
XC60 MY27

MY26 hade räckvidd ren eldrift (blandad k&oum[…]

Nyckeln hittar vi inte inne i bilen ivarjefall, al[…]

Sverige är som bekant extremt duktigt på[…]

Jag har lossat yttre bulten i bärarmen samt b[…]