Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vjohnj
Har ett lite skumt problem.
Min ac kompressor har bara just nu, fått för sig att gå konstant när man kör på auto.

Kan styra den manuellt med ac knappen, allt fungerar som "tänkt" när man använder värmevreden. Utom att kompressorn inte slår ifrån.

Men.. har ett väsande/pysande när ac kompressor är igång vilket "normalt" tyder på dåligt med köldmedia.
Men borde inte det slå ifrån kompressorn då?

Samt när jag startat bilen så tar det en stund innan kompressorn slår till för att sedan inte börja gå i cykler som den gjort innan.

Inga felkoder i vida, Nollat bilen genom urkoppling av batteri.
Har ej kollat tryck i system. Jo genom vida kollade jag lite snabbt, och där hade det ac pressure tror det var 370 nått.
Senast redigerad av 1 vjohnj, redigerad totalt 0 gånger.
av Ceska
Det du ser är trycket på högtrycksidan och den för låg, det ska liga mellan 10-20 bar beroende på omgivningens temperatur, med motor och kompressor igång. Om jag har tolkat rätt så är det temperaturen på evaporatorn som styr hur lång ska kompressor gå för att uppnå ca 4-5 graders celcius på den.
av vjohnj
Ska in med bil och kolla kölmedia.
Vet att det är för lågt. Kan inte vara nått annat, sedan är frågan om det är läckage eller bara ålder läckage
av vjohnj
Ja kan vara. Återkommer efter koll/service av ac.
För jag kan inte se nått läckage på slangar kondensator etc.etc, samt när jag trycker op fyllventil så är det tryck
av vjohnj
Ok kollat och verkstad. Trycket hade sjunkit under för låg, trodde det var ålder relaterat.
För dom hittade inte nått läckage. Så bara vänta och se om det håller.

Nyckeln hittar vi inte inne i bilen ivarjefall, al[…]

Sverige är som bekant extremt duktigt på[…]

Jag har lossat yttre bulten i bärarmen samt b[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]