Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gonte
Hejsan. Jag har en S60 140 hk modellen. Såg att BSR har ett trimpaket som får upp effekten till 188 hk. Är det någon som har någon erfarenhet av detta.

Jag är lite sugen på att göra detta, men frågan är om det är värt pengarna.

Tacksam för svar!!

MVH
Gonte
Användarvisningsbild
av Brainy
Känner de med en s80 som "chippat" från 170hk till 188hk (samma motor väl?) och de säger att de sista 18hk och ökningen i vrid gav en stor skillnad så för dig som har 140 idag så lär det ju bli ännu större.
/Anders
Användarvisningsbild
av greeeken
Gonte skrev:Hejsan. Jag har en S60 140 hk modellen. Såg att BSR har ett trimpaket som får upp effekten till 188 hk. Är det någon som har någon erfarenhet av detta.

Jag är lite sugen på att göra detta, men frågan är om det är värt pengarna.

Tacksam för svar!!

MVH
Gonte
Finns trådar om detta
Bara söka.

Men ja skillnaden blir stoooor speciellt på 140 hästars versionen.
Har själv o de funkar bra.
av NCR
greeeken skrev:
Du som har gjort detta, drar den mycket mer soppa och var det 140 eller 170 hk du hade från början? (ursäkta att tråden är så gammal men jag sitter och läser allt intressant på forumet) :)
av Zane_73
Cippade min nyligen från 140 till 185 hästar hos SAM´s och jag tycker att bilen är betydligt piggare speciellt på högre varv.
185 hästar är säkert en glädjesiffra men jag tycker helt klart att det var värt dom 4350 det kostade.
av Zane_73
NCR skrev:
greeeken skrev:
Du som har gjort detta, drar den mycket mer soppa och var det 140 eller 170 hk du hade från början? (ursäkta att tråden är så gammal men jag sitter och läser allt intressant på forumet) :)
Den drar inte mer soppa, om du inte gasar mer förstås :twisted: .

Kopierat från SAM´s sida

Uppgradering av motorstyrenheten för sugmotorer (ej Turbo, ej diesel)
S.A.M uppgradering ökar vridmomentet i mellanregistret med cirka 10%. Den största förbättringen är motorns vridmoment och respons vilket ökar bilens körbarhet. Din bil blir mer livlig, ger direkt respons och kräver färre växlingar. Detta gör körningen till ett rent nöje med en smidig och progressiv motor respons.
Effektsiffrorna nedan är uppmätta med blyfri 98 oktan bensin. Vid användande av samma bränsle kvalité och körning där effekt och vridmomentökningen ej används är bensinförbrukningen oförändrad
Bromsok kärvar

Inte helt ovanligt att det blir hål på[…]

Acproblem Volvo 940 -98

Funderar lite på risker med att åka […]

. Nån som har tips för vänster si[…]

Har tyvärr ingen multimeter.