Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Efter att bilen fått en service med kamremsbyte och vevhusventilation så störde jag mig än mer på att den inte kändes helt ok. Även om jag ibland accepterat att den inte är lika rapp i respons som andra bilar jag har så kändes det ändå inte helt rätt. Jag kollade upp tändstiften och de såg ut att ha varit med sen bilen var ny. Och de satt fast utav h-vete. Att få ur dem var ett tidsödande lirkande skruva lite fram och lite tillbaka, i med 5-56, skruva lite fram och lite tillbaka. Men till slut så kom de ur utan att gängen i toppen pajade. Fantastiskt bra av NGK ändå göra stift som klarar sånt tuff jobb. Sen mätte jag spolarna och en av dem både hade avvikande värde och tydligt värmemärke syntes under gummit.

Nu med ny spole och nya stift går bilen som en dröm. Riktigt pigg, alla 200 hästar eller vad det är jobbar för fullt, och den drar på växel uppför backen här hemma redan från omkr 1100 varv. Vilken skillnad.
Det här är ett bra forum med mycket goda råd och det är här jag letat upp de enkla sakerna att göra som att mäta spolarna. Jag hittade också bra inlägg om Biltemas stift från Brisk och jag beslöt prova dem. Skiljer sjukt mycket pengar mellan Brisk och NGK även om jag vill ge NGK full kred för att göra bra grejer.
stift.jpg
NGK stift
stift.jpg (9.54 KiB) Visad 268 gånger
spole.jpg
Tändspole som har nån inre defekt
spole.jpg (15.11 KiB) Visad 268 gånger
protokoll.jpg
Mätprotokoll i all enkelhet
protokoll.jpg (20.87 KiB) Visad 268 gånger
Elektrodavstånd var 1,2-1,3 så visst är det hög klass på NGK stift.
Andra bilar jag har skulle aldrig komma på fråga med nåt annat än NGK. Men det finns en hel del inlägg om Brisk här på forumet. Jag har konstaterat att ingen som provat Brisk har sagt att de ångrade sig eller skulle byta ut dem direkt. Men det är också många inlägg med ungefär min uppfattning om NGK mot allt annat men det har inte varit från dem som provat. Så nu gör jag det. Går det inget bra så byter jag till NGK och tar de här 350:- för alla 5 stift som en lärpeng.
XC60 MY27

MY26 hade räckvidd ren eldrift (blandad k&oum[…]

Nyckeln hittar vi inte inne i bilen ivarjefall, al[…]

Sverige är som bekant extremt duktigt på[…]

Jag har lossat yttre bulten i bärarmen samt b[…]