Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu när det är "vinter" (vi hade första minusgraden för vintern här i Malmö idag, huu) så vill man ju köra defrosterläget.
Jag har normalt inga problem med varken värmen, kylan eller regleringen därav men jag kan tycka att varvtalet på kupefläkten vid defrost är lite mesigt.

Trycker jag på defrostknappen så går varvtalet upp från normalt varv och det blåser som det ska mot rutan och det är typ acceptabelt men vrider jag upp fläkthastigheten manuellt blir det mycket bättre.

Går detta att ställa i Vida? Är det något som styr vilket varvtal defrostern ska börja med? Är det olika om det är kall eller varm bil?

Om det styrs av hur kall/varm bilen är så tycker jag att det borde vara högre varvtal med kall bil, då riskerar man ju inte att blåsa riktigt varm luft på en nerisad och kall ruta.
Ja det är justerbart, du kan välja såväl hastighet som var luften skall gå. Vida förstås. Jag ökade automatläget några snäpp, blev mycket bra. Sänkte arselvärmen till några grader mindre på fullt drag, dåå blev det bra.
wissel skrev: sön 29 dec 2019, 17:13 Ja det är justerbart, du kan välja såväl hastighet som var luften skall gå. Vida förstås. Jag ökade automatläget några snäpp, blev mycket bra. Sänkte arselvärmen till några grader mindre på fullt drag, dåå blev det bra.
Tack, ska kolla på det. Ska bara göra om det gamla Windows 7-härket jag kör Vida på till en virtuell maskin så jag slipper släpa med mig gammeldatorn ut i bilen. Och ja; rumpvärmaren kan gott sänkas ett par grader för oss som bor här nere i syd.

Hej Min syster lämnades bilen på verkst[…]

Vart kan jag kolla luftförvärmningssp[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Här finns en bra video. Ska själv anv&au[…]

Ja värmaren behövs för att få[…]