Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har följande problem med min xc70 årsmodel 2004, automatväxlad:

Felkod: "ECM 261A Fuel pressure system / Long term fuel trim"

Bilen funkar normalt med undantag för att följande har hänt två gånger:
Kör med cruise control på 120Km/h. Bromsar pga köbildning ner till 100km/h, efter trycker jag på "resume" på Cruise controlen. Då bilen gasar på för att komma upp till 120km/h igen tappar den motorkraften helt. Gul varningstriangel tänds och meddelande "Begränsad motorprestanda" dyker upp på displayen. Hastigheten faller direkt till 70-80Km/h. Gaspedalen ger inget utslag alls. Snarare sjunker hastigheten mer om jag trycker på gasen. Bilen håller 70-80km/h ett tag utan men faller sedan ytterligare ned till 20-30km/h oavsett hur jag gasar. Stannar, stänger av bilen. Väntar 2 minuter. Startar igen. Bilen går nu helt normalt igen, men den Gula motorlampan är tänd och felkod ECM 261A aktiv. Även fel kod ECM 981A är aktiv efter detta.

Jag undrar om någon har tips på vad som kan vara fel och vad som kan göras för att fixa eller felsöka ytterligare? Misstänker så klart att det är relaterat till bränsletrycket, men vet inte vad som kan var värt att byta för att fixa detta.

MVH
/Olle
Motorstyrenheten (ECM) har registrerat ett internt eller externt fel, felkod ECM-981A är lagrat i Motorstyrenheten

möjliga orsaker:
-någonting blockerar Gasspjälllägesgivaren, en oljefilm, damm etc
-Programvaran i motorstyrenheten är föråldrad och behöver uppdateras
-Defekt MAF sensor,
-Defekt Gaspedals sensor
-Defekt motorstyrenhet
-Defekt Gaspjäll

Symptom:
-Gaspedalen ignoreras när man bromsar, felaktig motorbroms
-farthållaren kan inte aktiveras
-väldigt ojämn tomgång
-rycker vid motorbromsning.