Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Köpte en V70 2003 häromdagen. Lite panikköp så mindre fel översågs. Efter mycket googling så misstänker jag att problemen hör ihop lite. Kan ni hjälpa en tjej som vill mecka lite på traven?

Jag har kollat alla säkringarna :)

Problem 1: Låsning. Går inte att låsa med fjärrkontrollen. Har bytt batteri. Så det är inte det.

Problem 2: Låsning. Dörrlås cylindern bara snurrar runt. Kan varken låsa eller låsa upp.

(jag kan låsa alla dörrarna från insidan på dörrpanelen så tror inte att låskistorna behöver bytas)

Problem 3: Innerbelysningen (tak, läs etc) funkar inte.
Mitt i taket är det någon plastkonsoll med kablar som hänger löst.

Problem 4: DIM (?), den lilla displayen längst ner till vänster funkar inte.

Problem 5: Radio har ingen mottagning

*Bilen har haft ett ljudsystem i bakluckan tidigare.
*Bakluckan är bytt
*Stereon är bytt

Är det någon som har förslag på vad felet är?
;-)
Ner med dörrsidan och se varför nyckel snurrar.
Något har krokat ur. Svårt att nämna specifik misstänkt detalj.

DIM =hela kombiinstrumentet, och inte bara färddatordisplayen. Vanligt fel, speciellt på 2002 och tidiga 2003.
Om du lyser med ficklampa på den, ser du något då om du ändrar visningsläge?
Så det inte bara är trasig bakgrundsbelysning.

Plastkonsollen i taket är UEM. Den är i högsta grad inblandad i fjärrlås/larm samt innerbelysning.

Du får nog ta fram stereon och se så antennkabeln sitter i. Tyvärr är ofta (inte alltid) personer som uppgraderar ljud inte särskilt händiga. Typ oerfarna alltså, eftersom dom personerna sällan är så gamla.
Generaliserar? O,ja.
Jag ska kolla displayen med ficklampa när jag slutat jobba. Det är bara info displayen till vänster som inte funkar allt annat på instrumentpanelen är ok.

UEM: säkringen 28 var borttagen när jag kollade. Men jag provade att sätta i en säkring men takbelysning och fjärr funkar ändå inte. Kablaget till UEM:en ser intakt ut. Tänkte om det är något som kortsluter när säkringen är i så så kan det kanske vara bättre att det är tomt så länge.
Måste UEM bytas eller kan jag lossa innertaket och se hur resten av Kablaget ser ut? Är det fler än säkring 28 som påverkar UEM?
Så ingående kan inte jag, men jag rekomenderar en felkodsutläsning för att få bättre info om felen.
(Inte det mekaniska felet, för det ser ingen scanner)
Det måste vara en Volvoanpassad scanner/utrustning som läser HELA bilen.
Dvs alla moduler. Enklare OBDscanner läser endast motorn.

Det finns säkert någon forummedlem med utrustning i din närhet som kan hjälpa dig med det.
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...