Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bratfalken
OK, bra att veta. Efter raderingen av felkoderna med Biltemas Volvo OBD Får jag bara kommunikationsfel eller som jag tyder det i alla fall:
DDM-E003 Configuration fault
DDM-E010 DTC definition inte hittad! Vänligen se fordonets service manual!
PDM-E003 Configuration fault
PDM-E010 DTC definition inte hittad! Vänligen se fordonets service manual!
UEM-E003 Configuration fault
DIM-E003 Configuration fault / Software fault
SRS-E003 Configuration fault
AUM-E003 Communication control module
PHM-E003 Configuration fault
Alla dessa punkter tycker jag bevisar att styrsystemet inte fungerar alls eller att det inte tar emot fel, alltså måste ju nåt centralt vara galet. Jag hann precis lossa säkrings dosan under huven då jag genom Bildelsbasens bilder på såna dosor kunde se tre stora säkringar under densamma, dessa ser vid okulär besiktning ut hela, men jag tänker lossa dem en och en och Ohm-mäta dem när regnet ger upp vid 18-tiden. Inte kul att skruva ute. Nu åker jag till den lokala Volvo handlaren och köper ett par nya medan de har öppet, även ett par av de vanliga relän som sitter där
av Bratfalken
Efter en natt med bortkopplat batteri, skulle kolla säkringarna under dosan i motorrummet då det började regna, så skulle jag idag låta torkarna vrida sig till återställt läge innan jag lossade hela torkarmekaniken för att kolla anslutningarna på CEM. Då jag kopplade på strömmen igen funkar allt :) Den varnar för SRS airbagfel. Men då bilen inte har någon på passagerarsidan kan det ju vara ett missförstånd från CEM. Jag ska i alla fall nästa vecka besöka en duktig Volvo tekniker som då får kolla upp den helt. Tack för visat intresse och många tips. :-)
av MickeM
Bratfalken skrev: fre 06 sep 2019, 15:40 Den varnar för SRS airbagfel. Men då bilen inte har någon på passagerarsidan kan det ju vara ett missförstånd från CEM.
Du har ändå 7st airbagkuddar.
Ratten, framstolarnas sida och en "gardin" fram och bak på varje sida.
Med passagearairbag har du 8st.
Större skillnad är det inte.

Om du raderar igen då?
Vad var airbagfelkoderna?

Det kan ju ha varit kontaktproblem någonstans du har rivit.
Airbagsystemet är kinkigt. Ibland måste man radera dom en "egen gång".
Dom kan sätta felkod av annan felkod i annat styrsystem, och scannern kanske raderar i "fel ordning".
av Bratfalken
Jo jag vet att det sitter kuddar lite var stans i bilen, men dock inte den ovan handskfacket. Minns inte koden, har bara bild från när den inte kunde kommunicera och då var det 003, men den varnar ju inte längre så...
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...