Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DNA117
#1340522
Tjenare ägt min v70 i ganska exakt ett år nu och vid inköp var lägesgivaren trasig så ersatte den med en från skroten som återigen lagt av.. (tror jag eftersom farthållaren inte startar längre och motorservice erfodras står i dispalyen vid start) det finns ingen skrot i närheten av där jag bor som har i lager och vet inte när de får in igen. En ny på Volvo kostar 773:- medans jag sett flera här på forumet som gett runt 4-500 kr för era. Så min första fråga var har ni fått tag på dem så billigt?
Min andra fråga är, eftersom jag har haft två trasiga på kort tid hur undviker jag att det händer igen? Vad jag läst mig till är det någon form av olja som tar sig ner i givaren och förstör den? Var kommer oljan ifrån och hur undviker jag att den tar sönder givaren? Finns det någon tråd som redan tar upp exakt dessa frågor länka dem gärna för då har jag missat dem.

PS. Nej jag har inte kollat felkoder med VIDA DICE eftersom den enda person jag känner som har en sådan fungerar inte på min bil av någon anledning. + min egna felkodsläsare inte känner av bilen överhuvudtaget.

Tack på förhand och trevlig helg.
av MickeM
#1340613
En begagnad är just begagnad.
Så att en sådan ger sig ganska snart är ju föga förvånande på något som slits mekaniskt. Den är ett potensiometermotstånd hela vägen ner/upp. Inte en "knapp" för 0&1.

Det finns ingen olja i kupen ö.h.t.
Oljan som är närmast är styrservooljan i styrväxeln, och hur den ska leta sig in och upp till kopplingsgivaren fattar jag inte.

Sannolikare då med bromsvätska.(glykolbaserad. Ingen petroliumprodukt alls)
Men då ska isf kopplingens huvudcylinder läcka in bromsvätska i bilen via stången som pedalen påverkar.
Borde synas väl.
av Erik Å
#1340682
Oj 773kr låter dyrt. Det var länge sen jag köpte min men jag tror den kostade mycket mindre. Men jag har en V70 classic.. Givaren är en riktig smäckkonstruktion, är inte förvånad att den nöts ut snabbt
Sen när problemet återkom så lödde jag på ett motstånd mellan kontaktstiften så att jag hamnade inom larmgränserna, det funkar fortfarande. Enligt uppgift så släppte Volvo senare en mjukvaruuppdatering där man utökat larmgränserna i ECU:ns mjukvara så den helt enkelt accepterar mer slitage på potentiometerbanan utan att sätta felkod. Men den ändringen borde ju finnas på V70N redan från början, eller kanske inte? :oops:

Motståndet har nackdelen att det förskjuter punkten där nedtryckt koppling detekteras, ser att om man trampar ner kopplingen i uppförsbacke med aktiv farthållare så går inte trotteln ner i samma ögonblick utan varvtalet hoppar upp en aning.. det går nog att hitta en punkt där kopplingen slirar och farthållaren gasar :-o
Användarvisningsbild
av Clodwig
#1340726
Intressant.... hur gjorde du detta och vad använde du för motstånd? Jag är inne på min fjärde lägesgivare på bara några år. Originalgivaren höll jättelänge men sedan har de gått sönder mer eller mindre på löpande band. Kul om du kunde posta en liten guide på det och gärna någon bild också.
Förresten, även jag har fått höra det däe med att det läcker olja ner på givaren och att det är därför den går sönder. Den som sa det till mig ar killen i reservdelsbutiken på Volvo... :)
Användarvisningsbild
av Clodwig
#1340732
Har köpt samtliga på Volvo .Första gången, för 5-6 år sedan, kostade den runt 450:-. Den senaste (i mars i år) fick jag för en femhundring efter att ha klagat på att de går sönder så ofta, annars skulle priset varit en bit över 700:-
av Erik Å
#1340735
Det var nog på Volvo / Rejmes jag köpte givaren för mindre än 500 kr men det var som sagt många år sen. Jo det var nog oljigt inne i potentiometern, reflekterade inte mer över det. Man kanske borde smörja potentiometerbanan med något som är hälsosammare än bromsvätska, vanligt vaselin eller fett skulle kunna gå. Vissa potentiometrar är ju smorda redan från början. Jag kanske t.o.m smorde min, minns inte. Fixade den för typ 10 år sen, efter det har den funkat
Titta här är ju någon som gjort precis samma fix! :-) Det kan ha varit något motståndsvärde runt 3.3 - 5.6 kohm, 1/4W som jag använde (parallellkopplat med givaren), låter smått bekant.. Och plastpåse över för att förhindra oljedropp låter ju smart :-D
https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=278758
Jag googlade på clutch position sensor volvo resistance
Det dyker upp youtube-filmer också, tydligen välkänt problem :-D
Men som sagt, det lär finnas en mjukvarufix till V70 generation 1 i alla fall, för att öka toleransen mot slitage. Har inte gjort den själv, kostar ju $$$ att ta in bilen för uppdatering ;-)
av DNA117
#1340766
V70 generation 1, är det säkert att det är samma givare på dem?
För det hade jag ingen aning om isf. (kanske får besöka skroten igen isf).

Skickat från min EML-L29 via Tapatalk

av Erik Å
#1340786
Ingen aning, har svårt tro att Volvo har satt din någon mer påkostad komponent eftersom de försöker pressa materialkostnaden så långt det bara går. V70N blev betydligt billigare att bygga än gen 1... Billigare givare än den som sitter på gen 1 lär väl knappast gå att åstadkomma :-D Prova googla enligt ovan så ser du om V70N dyker upp..
Sen lägger Volvo typiskt på någonstans mellan 1000 och 2000% på deras inköpspris innan den säljs som reservdel! 773 kr över disk borde innebära att delen kostat ca 50 kr för Volvo. Känns rätt rimligt för den smäckiga plastbiten :-)

OBS det är olika motorstyrning i olika årgångar av V70 gen 1. Jag har den sista årgången -00 som fick B5244S2 från S80.. De äldre kan mycket väl ha andra lösningar på givaren.
Så här ser den ut i min bil iaf (bild från nätet)
Bilagor
cps.JPG
cps.JPG (4.49 KiB) Visad 4983 gånger
Oljebyte på en ny bil

Så fort garantin går ur blir det ofta[…]

Upplevde ungefär samma sak. Et kort, hög[…]

Huvisolering

Tog en från Laga, finns ju i princip nya d&a[…]

Monterade lastskyddet, ser bra ut tycker jag. N&au[…]