Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvobilen123
Provade nu koppla lös luftrören efter turbon :party: men det blev inte bättre med "öppna rör" går Lika fett som innan och blåser ut oförbrända avgaser...
av SubMarine
Hade ett liknande problem som du har med att bilen gick oerhört fett och i mitt fall så var det fel på lambdasonden då den hela tiden gav signal om mager blandning till styrsystemet som då hela tiden försökte feta på blandningen tills bilen knappt gick längre. Lösningen för mig var att byta till en ny bosch-lambdasond.

Du skulle i felsökningssyfte kunna prova att koppla bort kontakten till lambdasonden (den främre), göra en reset på motorstyrsystemet och sedan starta/köra bilen. Går bilen bra då så skulle jag tippa på att det är problem med lambdasonden. Körde utan reglersond i runt en vecka för att kunna nyttja bilen under tiden jag väntade på en ny sond, men det bygger ju på att du i normalfallet inte har någon nämnvärd positiv eller negativ fuel trim.
av Volvobilen123
Köpte först en lågpris lambda (men modell specifik) och bilen gick bra några gånger. Sen börja den gå dåligt igen. Köpte då en Bosch lambda (modellspecifik) men nu blir det ingen skillnad!
Misstänker kablage mellan lambda och ECU, eller ECU, och att det bara var tur att d e n gick bra efter första bytet... undrar om det går att mäta kablaget på ngt sätt?
av SubMarine
Om du ser att short term fuel trim och long term fuel trim blir satta till 0% efter att du lossat batteriet så räcker det.
av MickeM
Jag håller med tidigare.

Koppla bort lamdan helt och kör.
Återigen kommer den gå på extrapolerade värden i ett nödläge.
Turbon kommer inte gå in, tex, men den skulle inte sura ner sig.
av Volvobilen123
Går bättre utan! Men blödrar lite, främst på tomgång. Börjar känna mig som "Kaminmannen" kan inte sluta :-) ska kolla kablaget när jag får tid!
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...