Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag har en V70 årsmodell 2002. Lagrena i sjävla ACn och i magnetkopplingen är slut. Jag har sett att man kan ersätta kompressorn med en konsoll och ett löphjul. Om man vill köra utan ac helt alltså. Men vart får man tag på dessa delar? Konsoll och löphjul alltså.

Eller är det enklare att fixa lagret i magnetkopplingen och använda den som löphjul så att säga. Dvs montera dit kompressorn igen med inte använda den?
På min S80 -00 (170hk) skar pumpen ihop då ägaren innan var en äldre herre som, de oftast gör, inte använde ACn, vilket inte är smart. Köpte en ny via Tyskland (AutoDoc) och satte dit. Sitter med 4 bult och skitenkel att byta. Släpp multiremmen och sedan är det en barnlek. Nu bytte jag även kondensorn, vilket man bör göra då den beckar igen. Köpte en komplett från AutoDoc, med ventilerna och filtret, som sitter på sidan. Fyllde upp den och funkar perfekt! Aircond är ett måste 2019.
Att köpa dessa delar och allt annat från Tyskland är att rekommendera då du själv både kan välja fabrikat, kvalitet och prisklass. De har även Volvos Sachs delar.
Dessutom är frakten skitbillig, och gratis över en visst pris. Tar en dryg vecka att få hem.
https://www.autodoc.se/alanko/13025324
https://www.autodoc.se/abakus/8655066
Senast redigerad av 1 Dynamic1964, redigerad totalt 0 gånger.
Det finns all hjälp att få hur du går till väga på YouTube och det behövs inga specialverktyg. Volvo när de är som bäst :)
Jag tror inte att jag är intresserad av att sätta dit en ny kompressor. Det är nog inte värt pengarna. Jag har inte använt ACn på flera år. Själva lagren i ACn är i sämre skick än lagren i magnetkopplingen. Därför har jag bara låtit magnetkopplingen snurra de senaste åren. Men nu börjar även det lagret att låta fördjävligt.

Så då tänkte jag att det enklaste är väl att sätta dit ett sådant där löphjul istället. Men var får man tag på ett sådant? Eller så byter jag lager i magnetkopplingen. Men frågan är om det är enkelt och billigt? Måste det lagret pressas? Får man med ett nytt lager om man köper en ny magnetkoppling?
Frigångslagret innanför magnetkopplingen är ju ett standard kullager.
200kr kanske....
Ta loss och mät dim.

Och är man inte rädd om kylmediat är det ju relativt lätt att demontera kompressorn och byta lager på arbetsbänken.
Lite trångt, men fullt möjligt med slangarna anslutna i bilen. (Om man vill ha mediat kvar)

Sedan använda kompressorn som löphjul som sagt. Eller rent av fixa AC.
Man tar loss magnetkopplingen och pressar/knackar i och ur lagret. Jag har sett manövern på Youtube någonstans.

Mitt lager är inte i fantastiskt skick heller. Har ett nytt liggande men inte kommit loss att faktiskt byta. Det är ju rätt trångt vid kompressorn på V70.
Kolvringar etc b4b

Hej! Skall byta kolvringar,ville slippa ta loss ve[…]

460 T5 AWD

Long time no see or updates, mitt liv har tagit en[…]

Lyssna gärna på klippet! Någon so[…]

Tack för svaren, det uppskattas! Jag borde sk[…]