Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pierrejönköping
Hej.

Har en Volvo XC90 D5 AWD 2007 D5244T4.

Efter jag köpte bilen för ca 6månader sen så tog det ca 2mån så blev tjejen stående med bilen och då varnade den för antispinn sen kom växellåda och sen motorlampan och bilen gick väldigt dåligt. bilen lämnades in på en verkstad nära hemma och det var fel på cylinder 5's spridare.
Spridaren byttes ut kan även tillägga att spridaren är ingen volvo orginal utan någon eftermarknad men skulle funka till det art nr jag hade på mina andra enl verkstaden. bilen gick perfekt i 2 månader, sen kom samma symptom igen och varnade ännu en gång på cylinder 5.
Testade denna gången att byta ut kontakten till spridaren, finns rep sats på volvo.
Bilen beter sig nu jätte konstigt, bilen startar och går perfekt, vid gasning utan växel i hör man att den inte går på alla cylindrar.
kör man bilen går den klockrent om man kör väldigt lugnt och på fullgas. ligger man på högre växel och lägger på lite gas så den får jobba så bara rycker den.
Bilen varnar inte längre på spridare utan nu på avgastemp bank 1 sensor 2 som jag köpte ny idag i samma veva bytte jag dieselfilter, det gamla såg helt ok ut lite svart men inga tecken på alger.
nu efter bytet så beter sig bilen på samma sätt.

Bilen har varit på volvo och en annan verkstad men aaa dom kan inte ens med att ta betalt för dom vet inte vad dom ska göra.

Är det någon som kanske vet eller varit med om liknande eller bara har tips på saker att byta så snälla hjälp mig.

Mvh Pierre
Användarvisningsbild
av Hasse53
Om inte Volvo vill hjälpa dej kan du ju istället åka till en Boschverkstad. Bränslesystemet i din bil är ju tillverkat av Bosch. Viktigt är att man börjar felsökningen med att läsa ut felkoder först, helst med Volvo/VIDA. Sen tar man ställning till vad som skall göras.

Sen verkar ju första verkstadens åtgärder lite tveksamma. Enligt Volvos egna anvisningar behövs omprogrammering av ECU:n vid spridarbyte(nytt från MY 06), men det fiungerade ju faktiskt två månader ändå...

Sen är det lättare för forumet att hjälpa till om du anger felkoder(med nummer och text).
VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]

Kolvringar etc b4b

Dom kom ut,skall det inte vara låsbricker ti[…]

Däckdimension Volvo v90 2025

På min gamla hade jag 17 vinter och 22 somma[…]

Har du provtryckt motorn?