Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjenare!

Bor i Kiruna och flyger ner till Sthlm på fredag ( 12:e aug. ) för att köpa mig en S60, det är två som jag är spekulant på och som verkar intressanta!

Nu till min fråga....

Det är en del " vanliga " fel som tas upp här med dom tidgare årsmodellerna och givetvis har jag ringt på tidigare ägare och dom säger att bromsskivor är bytt, krägningshämmare och kanske något annat och då undrar jag givetvis om problemen återkommer lr ploppar det upp nya!?

Vore oerhört tacksam om någon kunde svara på om dom " garantirepen " fått önskad effekt!?

Om svaret är JA, så kanske det inte är så tokigt med en 01:a lr 02:a iaf...., lr är jag helt ute och cyklar....!? =)

Tacksam för all hjälp....!

En grej till bara, är ingen höjdare på bilar ( detta blir min första, och har inget intresse mer än att köra den! :roll: ), men hur ser man om det är läkage mellan motor och vad det nu var....!?

Oj då, nu blev det mycket för så lite, men SNÄLLA gör min Sthlms resa lite klokare....!

Tack o Hej!!!!
av Groovy
Hej!

Jag har en S60 -01 som regelbundet varit på service. Självklart har vissa bitar bytts ut, men mest i förebyggande syfte. Kan säga med gott samvete att jag aldrig haft en bättre bil och att jag aldrig upplevt de problem som många pratar om, trots att det är en av de tidiga modellerna. Vissa har uppenbart haft problem men jag vill bara påpeka att det nödvändigtvis inte behöver vara så.

Jag vet inte om det hjälper men lite kanske det lugnar dig lite inför köpet. :)
av .ake
Tjenare!

Tack för svaret! Något lugnare....! Men svaret för dig är alltså att när väl en grej är bytt så återkommer inte problemet på nytt, iaf inte på ett tag....!? :oops:

Bedjar för ytterliggare synpunkter/erfarenheter från er Volvo ess, bara 26 timmar till avresa....! :o

Tack för nu....!!!!
av nevyn
Det där handlar nog mer om tur/otur än om att bilen skulle ha en förbannelse över sig eller nåt... :D

Det gäller att ta såna saker på rätt sätt. Man måste vara medveten om att använder man bilen kommer den att gå sönder. Går den sönder ovanligt mycket får man ju ta sig en funderare på om man ska byta bil.

Jag har bytt på min V70 sen jag köpte den in maj (vissa grejer har gått på garanti) 4 st bromsskivor, 4 st stabilisatorstag, 8 st (4x2) bromsbelägg, 5 st tändstift, 1 st ETM... Förutom det har jag monterat helskinninredning, elstol, sätesvärme, fjärrkontroll i ratten för radio, 18" fälgar, polerat bilen 2 ggr pga otrevliga tvättrepor från tidigare förhållanden...

Det enda som jag tycker är tråkigt när saker går sönder på bilen är pengarna som man kunde lagt på nåt roligt istället... Men hursomhelst hade jag ju gjort åt dem... :roll:

Jag tror definitivt du kommer trivas i bilen, men du bör också tänka på att dessa bilar är inte helt billiga att äga... Oavsett vilka reparationer man behöver göra. Är du bara införstådd med det tror jag absolut att du kommer stormtrivas i bilen som du köper!
av Jaco
nevyn skrev:Det där handlar nog mer om tur/otur än om att bilen skulle ha en förbannelse över sig eller nåt... :D

Det gäller att ta såna saker på rätt sätt. Man måste vara medveten om att använder man bilen kommer den att gå sönder. Går den sönder ovanligt mycket får man ju ta sig en funderare på om man ska byta bil.

Jag har bytt på min V70 sen jag köpte den in maj (vissa grejer har gått på garanti) 4 st bromsskivor, 4 st stabilisatorstag, 8 st (4x2) bromsbelägg, 5 st tändstift, 1 st ETM... Förutom det har jag monterat helskinninredning, elstol, sätesvärme, fjärrkontroll i ratten för radio, 18" fälgar, polerat bilen 2 ggr pga otrevliga tvättrepor från tidigare förhållanden...

Det enda som jag tycker är tråkigt när saker går sönder på bilen är pengarna som man kunde lagt på nåt roligt istället... Men hursomhelst hade jag ju gjort åt dem... :roll:

Jag tror definitivt du kommer trivas i bilen, men du bör också tänka på att dessa bilar är inte helt billiga att äga... Oavsett vilka reparationer man behöver göra. Är du bara införstådd med det tror jag absolut att du kommer stormtrivas i bilen som du köper!
Hur monterar man sätesvärme? Finns det fördraget i alla bilar, bara att aktivera eller?
Användarvisningsbild
av Wabbe
Köpte en S60 T5 01 i dec 04. Har aldrig ägt Volvo tidigare.

Precis som nevyn säger så kostar det en del att äga Volvo, då helst en T5a. Kolla vad försäkringen kostar för dig. Inte många som tänker på det när de köper bil.

Bilen drar en hel del bensin i stadskörning, men kan gå ok på landsväg. Detta gäller ju givetvis alla bilar. Volvo har väl aldrig varit känt som en snål bil.

Visst har modellen den en del kända fel, men är service och garantiåtaganden fixade är den nog bättre än medelbilen.
Bromsskivor, hjullager, Centrallåset, gasspjällhus, krängningshämmarna. Kolla dimstrålkastarna fram. Spricka i glaset går på runt tusenlappen/st.
Bli inte skrämd nu, inte värre än någon annan :D

Kolla denna länk för mer rapporterade fel (sök S60):
http://www.vibilagare.se/felanmalan.asp ... rand=Volvo

Vill minnas att modellen låg strax över medelvärde i Vi bilägares stora test för ett tag sedan, beträffande nöjda ägare.

Beträffande rost får den toppbetyg (till skillnad från Mercedes :wink: ).

Modellen har fått kritik för trångt baksäte samt liten bagageöppning. Den laster dock hyffsat då bagaget, i mitt tycke, är ganska långt.

Jag är helnöjd med min bil så här långt. Så finns ju detta forum om något problem skulle dyka upp.

Lycka till!
Användarvisningsbild
av henka35
Tjenare

Jag har en mycket sen V70 2002:a (samma vecka som 2003:orna började produceras). Den har haft följande problem.
-Bromsskivor fram
-Alla stötdämparna
-Krängningshämmarstag

Dock säger folk att krägningshämmarstagen håller typ 1000 mil men jag fick nya i november 2004 efter 4500 mil. Nu har jag kört 1000 mil inget missljud. Tydligen en ny variant enligt verkstaden.

Annars så är bilen mycket fin och jag kan varmt rekommendera Eriksson bil här i stan (Kiruna). De har ett mycket bra bemötande.

/Henrik
Användarvisningsbild
av ER
Köpte en S60 2.4 -02 med 170 motorn i mitten av maj, blev just denna pga fullsmetad servicebok, Businesspaketet(gillar lull-lull och hade larm som krav) och dörrpaneler som gör det möjligt att montera stora högtalarpaketet. Att det var en -02 avgjorde saken då jag hatar att köpa saker som bilar av första årsmodellen då ev barnsjukdommar inte är utsorterade riktigt än. Ok ljus inredning var kanske inte det bästa, men snyggt är det iaf.
Det jag vet kommer behövas bytas under våren är bromsskivorna(slitsade Brembo 8) ) då dom iaf skal ses över, bara kört ca 500 mil än så inget konstigt skett än annat än lampor.
Fulltecknad servicebok anser jag vara A och O. Hellre fulltecknad bok än lägre mil men med en eller fler missade servicar. Dyraste servicen kommer med 16000mils intervall då det är kamremsbyte, varje 6000 mil är vad man kan kalla mellanservice då även luftfilter och tändstift byts. Varje 2000 mil vanlig service.
Är krängningshämmarstagen (dom som byts) monterade på fel sätt hjälper inte den nya varianten heller då dom kommer att ta slut igen då det är monteringssättet som är boven(tång skall inte användas), man får under inga omständigheter vrida axeln vid montering för mycket, man skall använda avsedd(torxfattning?)nyckeltag så man inte vrider prylarna för mycket och leder till glappi förtid då man kan skada damasken/kulleden.
av .ake
Tjenare!

Tack för era synpunkter, där till Sthlm om 1 h 28 min....!

Ha det fint!

Hej då!!!!

Slänger in en fråga och hoppas att den[…]

230fk går snålt

Skulle tro det är 984 box jag har Ok, jag t[…]

Går ryckigt vid jämn lite gas

Hej! Har en Volvo V70 2009 med D4204T som har g&ar[…]

Nope, tar man BE nu så är högst[…]