Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Clabur
När jag bromsar vid backning så uppstår det ett klonk. Det låter som att det kommer bakifrån eller mitt under bilen. Om jag bromsar supermjukt så kan man undvika klonket. Inget klonk vid bromsning framåt. Någon som har en tanke vad det kan vara? Det skumma är att det bara uppstår vid backning.
Användarvisningsbild
av wissel
Vild gissning, backarna i P-bromsen som har släppt. Kan ställa till det rejält om hela belägget börja dansa runt i trumman.
Användarvisningsbild
av Clabur
Tackar för förslagen wissel och mbc. Nu när jag lyssnar igen låter det faktiskt som det kommer framifrån. Det skumma är väl lite att det låter bara vid backning och inte framåt. Får kolla bromsoken och eventuellt handbromsen och se hur det ser ut.
av MickeM
Länkarmsbussning?
(Om det låter fram,alltså)
Skulle teoretiskt kunna låta mer vid broms bakåt, mot broms framåt beroende på hur gummit havererat.
Användarvisningsbild
av Clabur
Aha, mycket bra tips MickeM! Vet att de är dåliga och behöver bytas men har inte satt ihop detta med ljudet vid bromsning bakåt. Låter som en högst rimlig teori. Jag ska ändå byta bussningarna alternativt länkarmarna så då ser jag om det försvinner 👍
Användarvisningsbild
av Erik Å
Du har inte tappat metallblecken som sitter mellan bromsbeläggen och styrskenorna i oken bak på vissa modeller. De ska ta upp det mesta av glappet. ..
Kolvringar etc b4b

Hej! Skall byta kolvringar,ville slippa ta loss ve[…]

460 T5 AWD

Long time no see or updates, mitt liv har tagit en[…]

Lyssna gärna på klippet! Någon so[…]

Tack för svaren, det uppskattas! Jag borde sk[…]