Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pwallin24T-00
Har en importerad V70N 2.4T - 00 från Volvo Munchen som har gått 7400 mil(miltestad på Rejmes). Bilen är fullservad och full historik finns.

Bilen är väldigt trött på låga varv. Tappar gas och vibrerar vid måttligt gaspådrag och gaspedalen känns "skör" och reagerar dåligt på måttlig gas. Sen mullrar det i den bakre ljuddämparen, bilen baktänder nästan vid gaspådrag på tomgång. Inga felkoder på motorn. Nån som har haft liknande problem. Kan det vara det berömda gasspjället eller mjukvara eller liknande.
Det jag vet är att bilen i perioder körts väldigt lite (04-05)

Detta problem tar bort hela körglädjen sok normalt finns på 2.4 och 2.5T
Skall in med den till Volvo men dom har redan gjort sk förardiagnos och inte hittat något skumt.

Pedda i Göteborg
Användarvisningsbild
av CarMan
pwallin24T-00 skrev:Har en importerad V70N 2.4T - 00 från Volvo Munchen som har gått 7400 mil(miltestad på Rejmes). Bilen är fullservad och full historik finns.

Bilen är väldigt trött på låga varv. Tappar gas och vibrerar vid måttligt gaspådrag och gaspedalen känns "skör" och reagerar dåligt på måttlig gas. Sen mullrar det i den bakre ljuddämparen, bilen baktänder nästan vid gaspådrag på tomgång. Inga felkoder på motorn. Nån som har haft liknande problem. Kan det vara det berömda gasspjället eller mjukvara eller liknande.
Det jag vet är att bilen i perioder körts väldigt lite (04-05)

Detta problem tar bort hela körglädjen sok normalt finns på 2.4 och 2.5T
Skall in med den till Volvo men dom har redan gjort sk förardiagnos och inte hittat något skumt.

Pedda i Göteborg
låter inte som något gasspjäll, konstigt att inga felkoder är lagrade.
för kompliserat att gissa utan att provat bilen.
av Knasen
Tjenare,

Är felkoderna kollade med avstängd motor eller en motor som går?? ECM felkoder kan ibland visas vid körning av motor och bara då. Alla felkoder lagras inte.
av pwallin24T-00
Knasen skrev:Tjenare,

Är felkoderna kollade med avstängd motor eller en motor som går?? ECM felkoder kan ibland visas vid körning av motor och bara då. Alla felkoder lagras inte.
Fekoderna är kollade av en kollega som jobbar som utvecklingsingenjör inom el på Volvo Car så han borde ju veta detta. Han kände att det var något galet men hade inga svar på problemet.

Jag börjar nästan fundera på om bilen är sönderkörd ...om nu detta är möjligt efter 7000 mil och full service....suck.
av Knasen
Tjenare,

Ok, inga felkoder, kolla efter luftläckor (insugsluft) kolla alla slangarna/slangklämmor , sprickor m.m
av pwallin24T-00
Knasen skrev:Tjenare,

Ok, inga felkoder, kolla efter luftläckor (insugsluft) kolla alla slangarna/slangklämmor , sprickor m.m

Tack för informationen. Jag snackade med min servicetekniker på Volvobil Tuve och han skall titta på bilen igen. Kan vara allt möjligt enligt honom bla vad du sa. Kan tom vara dåliga tändstift enligt honom

Jag återkommer med resultatet efter genomgång

Pedda
Går ryckigt vid jämn lite gas

Hej! Har en Volvo V70 2009 med D4204T som har g&ar[…]

Nope, tar man BE nu så är högst[…]

Kolla på insidan av fälgen om där […]

Slänger in en fråga och hoppas att den […]