Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en Volvo V70N AWD -02 som har lite konstig slitning på däcken, det sliter på utsidan på däcket och det blir liksom lite klackar eller hur man nu ska uttrycka det.
Det är främst fram men även bak sliter liknande.
Däcken är Good Year Efficient Grip Performance 205/55/16 91V som har ca 5-6mm.
Besiktigad i december med anmärkning på spindelled HF, denna byttes och 4-hjulinställning är gjord efter det.
Vad det gäller hjulinställningen så har jag fullt förtroende för att denna blev korrekt utförd, avancerad utrustning, tar sig an många specialbilar och jag känner killen som gjort det/äger firman.
Nya Sachs stötdämpare bak, fram är i bra "bruksskick", kan inte känna några glapp i framvagnen och bilen känns inte konstig när man kör.
Visst stampar man på ibland men de flesta milen så rullar bilen i normalt trafikrytm.
Så var ska man börja leta efter fel egentligen, speciellt som det handlar om alla fyra hjulen!?
Att "klackarna" i däckmönstret slits olika är inbyggt i däcken.
Dom ska få missljud som slitagevarning fick jag som svar av en däckverkstad.

Att/om dom snedslits är hjulinställning/länkarm/led som är kass.
MickeM skrev: tis 09 jul 2019, 22:35 Att "klackarna" i däckmönstret slits olika är inbyggt i däcken.
Dom ska få missljud som slitagevarning fick jag som svar av en däckverkstad.

Att/om dom snedslits är hjulinställning/länkarm/led som är kass.
Alltså, klackarna på utsidan är "tandade", dvs de yttre klackarna skiljer i höjd från ena sidan på klacken till nästa (längst däckets rotation), ser ut som en kedjedrev om man överdriver lite.
Att det skulle vara en inbyggd slitagevarning har jag aldrig hört talas om tidigare och har lite svårt att tro på, man får ju lagligen köra ner däcken till 1,6mm och då förstår jag inte varför man bygger in ett fel som gör att man får kassera däcken vid 4-5mm!?

Att det kan vara en led eller liknande är inget omöjligt, men på alla fyra hjulen, samtidigt!?

Hjulinställningen är korrekt utförd, han går igenom bilen innan han ens hänger på utrustningen för minsta glapp så åker man ut igen för åtgärd, han har dessutom genom olika företag ställt hjulvinklarna på mina bilar ett otal gånger sen runt -00 så jag har fullt förtroende för honom.

Men jag kom ju på en sak nu, kan det vara så att vinklarna stått så fel innan jag köpte bilen och gjorde 4-hjulsmätningen så att det redan då lagt grunden till hur däcken ser ut idag? För ett sned/felslitet däck kommer alltid att vara det hur man än justerar vinklarna. Köpte bilen med en kass spindelled, bytte denna och ställde sedan hjulvinklarna. I våras la jag på de sommarhjul som följde med bilen och de var kanske redan då felslitna även om det inte syntes så tydligt att man la märke till det, dumt att jag inte tänkte på det innan...
Mycket sågtand eller "häl och tå" -slitage kommer av fel värde på toe-in/out, men lite sågtandslitage är normalt, beror på körsätt, last, däckens lufttryck och gummiblandning. (och bilens normala hjulgeometri).
Några tillägg då det under tiden som man funderar dyker upp fler saker som man tycker borde nämnas.
Bilen är en AWD och har original chassi så den är inte sänkt eller liknande.
Polaren har en XC70 -03 som också sliter sina däck på liknande sätt, dvs utsidan på alla 4 hjulen. Denna har också varit på 4-hjulsmätning, dock på ett annat ställe.

Jag har nu på morgonen skiftat hjulen om, dvs de som satt fram sitter numera bak. Detta av två orsaker, dels för att det ska bli så jämnt slitage som möjligt på alla fyra däcken så att de förhoppningsvis klarar resten av säsongen och dels för att se om snedslitningen ökar på de däck som numera sitter fram.
jiha1968 skrev: ons 10 jul 2019, 09:07 Mycket sågtand eller "häl och tå" -slitage kommer av fel värde på toe-in/out, men lite sågtandslitage är normalt, beror på körsätt, last, däckens lufttryck och gummiblandning. (och bilens normala hjulgeometri).
Det är inte mycket med dock kännbart, i mina ögon är det alldeles för mycket med den erfarenheten jag har och det är ju därför som jag reagerar, men så har jag bara ägt V70N under drygt ett halvår så jag har ännu inte lärt mig vad som är normalt eller inte för just denna modell.
Har senast kört 855 och på dessa kunde däcken slita på just detta sätt, dock på bakhjulens insidan istället.
Har du möjligen någon bild som visar skapligt det du nämner om klackar i däcken?
När du nämner klackar i däcken, snackar vi klackar som känns mot mönstret som löper med lite olika mellanrum? Sitter klackarna mot ytter-innerkant på däcken/mer mot mitten etc?
Hur gamla är däcken?
En tanke som kommer upp är att det låter lite som stomseperation i däcken med "klackar".
Känns dock lite mindre troligt iom att det tydligen va på alla 4a däcken.
Upplever du några vibrationer i däcken som ev blivit mer/mindre/flyttade sig när du skiftade?
SnurreSprätt skrev: ons 10 jul 2019, 23:29 Har du möjligen någon bild som visar skapligt det du nämner om klackar i däcken?
När du nämner klackar i däcken, snackar vi klackar som känns mot mönstret som löper med lite olika mellanrum? Sitter klackarna mot ytter-innerkant på däcken/mer mot mitten etc?
Hur gamla är däcken?
En tanke som kommer upp är att det låter lite som stomseperation i däcken med "klackar".
Känns dock lite mindre troligt iom att det tydligen va på alla 4a däcken.
Upplever du några vibrationer i däcken som ev blivit mer/mindre/flyttade sig när du skiftade?
Det syns nog inte så tydligt att det skulle fastna på bild är jag rädd, inte mer än att man kan se att det är slitet, men inte hur! Däremot känns det tydligt när man drar handen utmed den yttre delen av däcken att det liksom är "vågformat".
Datumkod 0817 så däcken är ju inte gamla.
Stomseparation är det inte utan det är en förslitning på den yttre delen av däcket.
Ingen skillnad i vibrationer efter att jag skiftade runt hjulen.

Tack alla för svar!
Jag börjar dock tro att det kan vara så att hjulvinklarna stått tokigt innan jag fick tag på bilen så att grunden till denna typ av förslitning kommit redan då, dessutom vet man ju inte hur bilen framförts tidigare. Ja eller beror det helt enkelt på däcken!?
Så förhoppningsvis oroar jag mig bara i onödan, den känslan förstärks lite efter min titt på vinterhjulen i går kväll och där finns det inte en tillstymmelse av denna typ av förslitning.
Service Peugeot 107

Köpte en amerikansk (Thinkdiag) som är b[…]

Är det någon som har en bra lösnin[…]

Uppdatering: Tog ut säkring till CEM (nr 27) […]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr må[…]