Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MorbidAngel
Hej! Har en S80 02a som jag haft nu i nästan två år. För ett par veckor sedan så började den krångla när jag gasade, men bara i några sekunder sen gick det igen. Det som händer är att när jag gasar så går den upp till max 1500 varv och ca 15 km/h men inte mer. Släpper jag gasen så går varvtalet ner så den reagerar ju på gas men inte mer än 1500 varv oavsett hur mycket jag gasar.

Detta hände oftare och oftare och jag kollade igenom bilen själv och kollade även med en felkodsläsare men hittade ingenting.

För ca 1 vecka sedan så hände det varje gång jag startade bilen och höll sedan i sig i allt från 5 minuter till 20. Har testat allt möjligt, lägga den i neutral, starta om den osv men ingenting funkar. Det enda som jag tror fungerar är att starta bilen, låta den stå i 20 minuter sen köra den, då verkar det funka. Det är dock inte jätte miljövänligt och man vet aldrig när den lägger av helt, kul om det händer mitt på motorvägen..

Körde den till en verkstad och dom pluggade i någon maskin som sökte igenom hela bilen på felkoder osv men dom hittade inga fel, så jag misstänker att det är något mekaniskt.

Har för tillfället inte råd att lämna in bilen så jag har fått låna en bil av morsan sålänge och jag tänker att jag ska försöka hitta och förhoppningsvis åtgärda felet själv, eller i värsta fall hitta felet och sen lämna in den.

Har googlat och vad jag kan få fram så står det att det kan vara luftmassemätare, spjällhuset eller något annat jag ej minns vad det heter men enligt de på verkstan så borde det visat någon felkod om det var något av det.

Är inte ett dugg bilkunnig, kan byta däck och bromsbelägg i princip men inte mycket mer än så, så alla tips uppskattas!

Vill även tillägga att om man rullar ner för en backe medans den krånglar så växlar den upp/ner utan problem, men det går ändå inte gasa. Och när den väl "går igång" så krånglar den inte mer sen, verkar vara när den stått ett tag som det krånglar men det kan vara ren tillfällighet.

Vet inte vad som är intressant för er att veta men det är som sagt en 02a, automatare, gått ca ~28,000 mil och jag har inte haft några problem med den sen jag köpte det. Besiktigade den i Januari utan några anmärkningar.

Tack på förhand!
serviceavtal

Jag har köpt de från askdesign. Funkar […]

Service Peugeot 107

Köpte en amerikansk (Thinkdiag) som är b[…]

Är det någon som har en bra lösnin[…]

Uppdatering: Tog ut säkring till CEM (nr 27) […]