Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Teletha
Hej!

Jag bytte nyligen servo olja i servon och nu ger den av sig konstiga ljud när man ger fullt rattutslag åt båda hållen. Kan dock inte konfirmera att det inte redan lät innan oljebytet då man hör bara att det låter när huven är öppen. Svårt att beskriva ljudet men det låter som bränslepumpen låter innan man startar bilen (högre tonhöjd). Som sagt det låter bara när man tvingar ratten till fullt rattutslag åt båda hållen, släpper man ratten så drar den tillbaka lite åt motsatta hållet och då låter det inte.

I övrigt fungerar den men man kan kanske känna väldigt svaga vibrationer kan kanske bara är jag som är lite petig, men det är inget man tänker på i vanliga fall, bara om man svänger extremt långsamt vid stillastående position.
av borstarmicke
Så lät min 02:a när jag hade låg oljenivå... hörde det tydligt när jag pressade på lite speciellt en rondell. Verkar ju inte vara ditt problem med nybytt olja iofs.
av Jonas_latt
Ha locket öppet på behållaren och be en kompis svänga full åt båda hållen med ratten när bilen är igång. Ser du att oljan försvinner vid fullt rattutslag så är det för lite.

Annars kan det va luft. Sväng fullt och hållkvar ratten en stund i max. Sväng sedan andra hållet och håll kvar ratten där en stund.
Användarvisningsbild
av Mabuse
När du hänger på ratten vid fullt rattutslag, så ligger servot på och försöker vrida hjulen mer fast det inte går.
Det som låter är antagligen när servo-oljan går igenom övertrycksventilen som hindrar servot från att dra sönder styrningen på bilen. Är det lite luft i systemet låter det lite mer.

Helt normalt och låter mer eller mindre så på alla servostyrda bilar. Lite skillnader beroende på fabrikat och vilken servo-olja det är i systemet.
Service Peugeot 107

Köpte en amerikansk (Thinkdiag) som är b[…]

Är det någon som har en bra lösnin[…]

Uppdatering: Tog ut säkring till CEM (nr 27) […]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr må[…]