Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Faajler
Halloj alla allvetande volvoälskare!
Nu är det som så att jag har bytt kamremmen själv på min xc90 2.5t -04.

Ja, den med b5254t2 motor.
Ja, den med självjusterande kamdrev på både insug och avgaskammen (vvt eller vad det nu hette).

Motorn går, men den känns seg/trött/inte alls lika rapp som den var innan.
När jag trycker på gasen så blir det sån lång väntan på att jag ska känna av att turbon ger ordentligt med ladd.

Kan det vara så att nåt utav dreven sitter en kugg fel?
Tyckte jag var väldigt noggrann med att ställa både veven och kamdreven rätt.

Har någon isåfall en aning om vilket drev, samt vilket håll den kan stå fel? Dvs Motsols eller medsols.

Eller om någon har nån annan briljant ide om vad felet kan vara?

Familje-räsern känns numera som familje-tegelstenen :-( :-o
av Faajler
Jonas_latt skrev: mån 01 jul 2019, 07:22 Du har garanterat fått någon kugg fel. Det fick jag också en gång. Blev sjukt seg.

Hade du låsverktyg?
Misstänkte det :bored:
Kam man inte losse de 3 skrivarna bara på kammen o vrida drevet lite? Eller måste jag isär med AALLT igen?

Ja jag hade låsverktyg. Dock inte volvos egna. Utan ett som jag beställde från tyskland.
Användarvisningsbild
av jiha1968
Faajler skrev: mån 01 jul 2019, 07:25 Misstänkte det :bored:
Kam man inte losse de 3 skrivarna bara på kammen o vrida drevet lite? Eller måste jag isär med AALLT igen?
Ja jag hade låsverktyg. Dock inte volvos egna. Utan ett som jag beställde från tyskland.
Nej, man får inte "lossa kamdrevens skruvar lite", dom får inte lossas vid remmbyte.
(inte utan at läsa upp sig på timing av motorn innan)

Med låsverktyg är det mycket lite troligt att remmen är kuggad fel, men nolla veven med rätt verktyg (bakom startmotorn) och kolla kamdrevens positionsmärken efteråt.
Har man inte rätt verktyg får man lita på vevens märkningar.

Har du en bild på låsverktyget?

Men innan du börjar med kamremmen, kolla alla vakuumslangar och tryckrör. Glömd trasan i utloppet på turbon, eller i intercoolerns slang?
av Faajler
Nej okej.
Veven gick jag endast via märkningarna för att nolla.
Kan iofs vara nån slang på motorns baksida som hamnat i kläm eller dyl.
Ska kolla det innan jag river ner allt en tredje gång😂
Bilagor
A70295A3-7A42-40DC-AC77-06ED7371EDA6.jpeg
Kamlåsningsverktyg
A70295A3-7A42-40DC-AC77-06ED7371EDA6.jpeg (45.23 KiB) Visad 2221 gånger
av Faajler
Nu har jag kikat, var inga slangar eller liknande som låg i kläm eller som jag glömt att sätta tillbaka :party:

Så det blir till att riva ner allt igen för att försöka ställa kamdreven rätt igen.

O visst är det så att när man låser kamaxlarna i bakkant så ska dom stå helt rakt i linje med varandra?
Börjar tänka om det kan vara mitt ”inte-volvooriginal-låsverktyg” som inte ställer axlarna helt rätt.
Isåfall blir det återköp, undersöker saken tills helgen ;-)
av MickeM
kammarna ska stå vågrätt. Ja.
Faktum är, att med låsta kammar och vevaxel ska du vrida VVT rätt, dra fast och sedan lossa remhjulens skruvar lite, och spänna remmen. Sedan ska du låsa remhjulens skruvar igen och sist ta bort låsningarna. Slacket på remmen är alltså det som ska tas upp av dom avlånga hålen i remhjulen. Därför kan man inte lita på markeringarna på kamhjulen. Dom kan hamna fel, fast kammen står rätt.

Viktigt alltså att VVT inte får rubbas efter att den vridits rätt. bottenläget)
Bara remhjulet får rubbas när remmen spänns.

Byter man bara rem och spännare, brukar de flesta rita egna markeringar på hjul och över på rem, och sedan föra över markeringarna från gamla till nya remmen och sätta tillbaka i samma kuggar.
Då blir det också rätt.
Men har man lossat VVT och/eller justeringen i remhjulen måste man låsa.
av Faajler
MickeM skrev:Byter man bara rem och spännare, brukar de flesta rita egna markeringar på hjul och över på rem, och sedan föra över markeringarna från gamla till nya remmen och sätta tillbaka i samma kuggar.
Då blir det också rätt.
Men har man lossat VVT och/eller justeringen i remhjulen måste man låsa.

Okej! Tack för bra info!
Med andra ord: jag som inte har lossat vvt eller justeringarna, räcker det då med att låsa kammarna och veven i rätt läge o montera remmen?
Även fast markeringarna på remhjulen kan vara lite off?
av MickeM
Du måste ha VVT i grundläget också.
Dom kan justera sig en kugg eller två FRAMÅT.
Så har du inte VVT i grundläget kan kammen hamna nån kugg efter.
Gör du sedan om proceduren igen utan att ha VVT i läge, kan du kanske hamna ännu fler kugg efter, och då kan det börja krocka med ventiler -kolvar.
Men med kamlåsning borde det inte ske.

Läs på NOGA hur du ska hantera/vrida VVT! Jag törs inte ge dig mer exakt ur minnet, utifall jag minns fel.
Utgår du från fel håll som grundläge, kan du kanske få ventilsallad.

Markeringarna på kamdreven kan vara nån kugg fel, trots att allt är rätt. Svar ja.

Rotinger GRAPHITE LINE bara för att de har c[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]