Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SBergdahl
Lite sluttning är lugnt men jag brukar alltid dra handbromsen om det är en märkbar backe och se till att bilen vilar på den innan jag lägger i P. Hade ett jobbigt problem för några år sen på en Caravelle där P inte gick att få ur i en backe innan bilen knuffats så att den inte la kraft på drivlinan längre ..
av MickeM
SBergdahl skrev: tis 25 jun 2019, 10:47 Lite sluttning är lugnt men jag brukar alltid dra handbromsen om det är en märkbar backe och se till att bilen vilar på den innan jag lägger i P. Hade ett jobbigt problem för några år sen på en Caravelle där P inte gick att få ur i en backe innan bilen knuffats så att den inte la kraft på drivlinan längre ..
Kuriosa
"Torque-lock" kallas det fenomenet.
Vanligt på stora jänkare från 50-60talet.
Det blir stort vridmoment mot Pspärren så den fastnar.

Till TS:
Lägg i N och avlasta mot handbromsen INNAN "P". Då är du safe. Handbromsen ska användas. Annars börjar den snart krångla.
av mattias142
Tack för svar! Problemet är att bilen kan stå långa stunder utomhus, typ en vecka i sträck utan att den rör sig. Jag kanske ska ha som rutin att alltid dra i kryckan ett par gånger när den väl är ute och luftar sig?
Användarvisningsbild
av Perra83
Kör sakta! Och lägg ann handbromsen lite försiktigt. Det kan skava och låta lite tills det är rent i trumman. Handbromsen ska användas. Fungerar den inte ska den lagas det är min åsikt.
Jag gör som MickeM skriver, lägger i P-bromsen och släpper upp färdbromsen innan jag lägger i P.
av MickeM
"N", dra i handbromsen, släpp fotbromsen, lägg i "P". Då står dem mot bromsen endast, och P bara som säkerhet.

Rotinger GRAPHITE LINE bara för att de har c[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]