Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Eftersom jag själv inte hittade denna informationen när jag behövde den så delar jag med mig här😊. När jag bytte motor i min V70n 2,4 170hk -02 så skulle jag flytta lådan från den gamla motorn till den nya, när jag hade bultat loss lådan så delade den sig från motorn som ingenting men momentomvandlaren satt kvar. Tänkte inte mer på det utan bultade loss momentomvandlaren från svänghjulet och tömde den på olja. Sen efter någon dag så sa en kollega att det var dumt och jag bör verkligen kolla upp så inte momentomvandlaren inte behöver förfyllas. Jag hittade ingen info om det men stötte på någon som hade just tagit bort momentomvandlaren från lådan och sen monterat ihop och lådan efter det funkade den inte utan hade rasat. Blev orolig och forskade och letade men hittade ingen info om hur man löser just detta, jag tänkte ju det inte fan ska man behöva renovera/klyva lådan för att få dit momentomvandlaren på rätt sätt jag menar hur gör dem som renoverar lådorna? Jag ringde till dem i Stenungsund som renoverar automatlådor och frågade. Han sa att när du monterar dit momentomvandlaren på lådan så ska axeln gå igenom två kuggar en är för själva drivningen och den andra är för pumpen. Men hur gör jag för att få igenom splinsen genom båda dreven då? Jo du snurrar på momentomvandlaren samtidigt som du trycker den mot lådan lite lätt, så känner man tydligt när den går i första kuggen och det är lätt, men nästa tar lite mer tid så jag snurrade och snurrade och till slut kände man tydligt att den gick genom nästa kugg. Det ska kännas tydligt när den går igenom varje kugg! Den ska ligga ca 5cm innanför sprängkåpan på växellådan alltså långt in för sen när du sätter växellådan mot motorn ska dem gå lätt ihop det ska inte vara någon stor glipa alls mellan motor och låda max någon mm då vet du att momentomvandlaren är rätt, samt att då ska dra tillbaka momentomvandlaren mot svänghjulet med svänghjulsbultarna ca 0,5mm då vet du också att det är rätt. Det är många som gjort bort sig på det sa han, dem har bara låtit den gå igenom första drevet och inte pumpen och då är momentomvandlaren för långt ut, så när du sen sätter den mot motorn är glipan mellan motor och låda stor så då drar folk ihop låda och motor med bultarna och trycker sönder oljepumpen i lådan vilket gör att den rasar. Jag passade också på att byta p-box på ingående axel i växellådan😊. Momentomvandlaren behöver inte förfyllas utan det gör oljepumpen och med hjälp av centrifigualkraften så pressas oljan som är tyngre än luft längst ut i momentomvandlaren och luften mot mitten och in i lådan vilket gör att den luftar sig själv😊

/tobias

Rotinger GRAPHITE LINE bara för att de har c[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]