Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ankan1978
Hej. Precis köpt en v70 24T -00. På hemvägen började mptorlampan lysa, kollade hemma och fick felkod p1171. Släkte sedan felkoden och bilen hugger lite när man kör, och svarar segt på gaspådrag, sen tändes den igen och det känns som att bilen går jämnare när man hållar jämn gås, låt oss säga 80km/h och ca 19000 varv. Vad ska jag börja kolla och hur? Jag funderar på lmm, läckage eller lamda. Några tips?
av Benganboll
Jag tror på tjuvluft, kolla alla slangar efter sprickor.
Man kan spruta med startgas runt slangar och anslutningar för att se om gången ändras, gör den det har man hittat läckan.

Men om du ligger på 19.000 varv så kan jag förstå att den inte mår så bra ;)
av Tompan60
Tror mer på att den inte hinner med att förbränna bränslet pga. Höga varv på motorn..

Ok. Seriöst då?!

Är luftfilter rent o fint
av ankan1978
Ett annat problem är med om jag låser med fjären så efter ett litet tag så står bilen och blinkar, inget sirenljud och inga felkoder...
av MickeM
ankan1978 skrev: mån 10 jun 2019, 20:32 Ett annat problem är med om jag låser med fjären så efter ett litet tag så står bilen och blinkar, inget sirenljud och inga felkoder...
Larmsirenens backup batteri som läckt och förstört kretskortet, eller ett defekt dörrlås.
Troligen är batteriet och säkringen ryckta eftersom den inte låter.

Kan också vara glappkontakt till en av glaskrosstrådarna i sidorutorna bak.
Då är en lite lös isf.
av ankan1978
En uppdatering. Luftfilter är rent och fint, lmm såg jättebra ut, men sprutade in lite cleaner ändå. Såg en liten slang som satt till insuget i en plastkoppling slangen var sprucken och lite lös, så jag vulkade den bara så länge, hälde även nåt rengörande i tanken. Bilen går bättre, hugger kanske till nån gång men lite och sällan, fast irriterande, och när jag startar den kall så varvar den upp direkt till 1500 varv knappt en sekund, sen lägger den sig normalt, tänkte byta hela slangen, men ser inte vart den går vidare till, ska bifoga bild och se om nån vet och vad det kan vara för fel. Pust mycket text ... förlåt

Rotinger GRAPHITE LINE bara för att de har c[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]