Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ska beskriva det hela kronologiskt. Tyckte handbromsen tog dåligt (den gled i backe om det inte spaken var åtdragen till absoluta max) och därför bestämde jag för att justera med muttern under damasken. Vred ett varv, tyckte den fortfarande inte tog optimalt och vred kanske ett varv till. När jag börjar krypköra och ska åka iväg toppar förbrukningen enligt färddatorn på 100 liter / 100 km (!!!). Jag tänkte nu har något gått snett. Stannade bilen och vred tillbaka ett varv. Nu toppade den på 40 liter / 100 km vilket också kändes åt helvete för högt. Vred tillbaka ett varv till (vilket alltså borde vara tillbaka på ruta ett), men nu toppar den fortfarande högre än innan jag satte igång hela proceduren. Provade köra iväg på landsväg och kunde konstatera att det är förbrukningen på lägsta hastigheterna som verkar ha påverkats mest, men även landsvägskörningen ligger nu 1-2 liter högre än den gjorde innan jag började med det här.

Hur ska jag göra nu? Jag kan ju inte gärna fortsätta slacka handbromsen ännu mer för då kommer den inte ta någonting. Kan bromsarna ha lagt sig mot bakhjulen? Borde det inte släppt när jag slackade den igen?
Är inte det så att när man justerar handbromsen då lyfter man upp hjulet, spänner handbromsen så att hjulet inte kan snurras sen släpper lite i taget tills man kan snurra hjulet igen. Tänker när du ändå lyfter bilen och kollar. Att kolla backarna låter klokt som det skrevs tidigare.
Det enda man kan justera orginal är höjden på spaken.
Tar den dåligt, trots att spaken INTE NÅTT ÄNDLÄGE, är en justering helt onödig ur bromskrafthänseende.
Då får kan se över ute vid hjulen.

Spänner man för mycket inne, så kan givetvis bromsen bli anliggande.

Det känner man om bakbromsar blir ,yrket varm efter en åktur.
Då får man backa lite på spänningen.

Rotinger GRAPHITE LINE bara för att de har c[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]