Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Molnet
Stillastående:
Vrider ratten åt höger så klonkar det till 1-2 ggr. ( behöver ej vrida ratten helt för att det ska uppstå)
Vrider åt vänster så klonkar det 1-2 ggr. ( behöver inte vrida ratten helt för att det ska uppstå )

Krypkörning tex från parkering:
Vrider ratten åt höger så klonkar det till 1-2 ggr.
Vrider åt vänster så klonkar det 1-2 ggr.

Bytt:
Länkarmar 190505
fjäderbenslagring 190606 bytt men ingen skillnad.
Stötdämpare Under 2017
krängningshämmarstag 190606 bytt men ingen skillnad.
bromsskivor/klossar 190601
hjullager en sida under 2018

Jag är lite osäker när detta började låta!

Upplever att det kom efter länkarmsbytet för 3v sen men jag har cyklat mycket så upptäckt det först nu.
Annat ? ja det är väl sommardäcken relativt nya.

Litet drivaxel ljud har funnits sen länge men det är vid fullt rattutslag så nu vet jag inte.
Låter som att det kommer från motorrummet men sen vet jag inte. Det hörs inifrån och utifrån.

Bilen går bra när man kör i övrigt och är stabil efter vägen.
När man kör fortare och svänger åt olika håll så får jag inte fram något klonk ljud.

Behöver tips.
av Molnet
Skulle visa för en på jobbet men då knicka det till en gång sen lät det inget mer. Ibland låter det mer och ibland knappt något. Väldigt mysko..
Han trodde inte på Drivknuten av det han hörde.
av MickeM
Hur ser gummit mellan fjäder och stötdämpartalriken ut?
Kanske fjädern gnuggar stål mot stål, eller mot sig själv, om gumeringen på nedre varven är borta. Det kan ge ljud som bara kommer ibland.

Om du sprayar nederdelen av fjädern med snörjspray, blir det tillfälligt tyst då?

Edit: Stavfel som förvillade
Senast redigerad av 1 MickeM, redigerad totalt 0 gånger.
Min smäller på det viset också och för mig är det iaf att det inte längre finns någon gummiplatta i fjädersätet så fjädern bonkar till när man vrider på ratten för den flyttar på sig på metall mot metall.
av Molnet
Tror jag löst problemet genom att efterdra länkarmarna.
Inte hört något alls nu när jag testat.
Ska köra så en dag eller två få se om det verkligen är bättre. :)
Återkommer

Rotinger GRAPHITE LINE bara för att de har c[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]