Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av artic
Hej Jag har en classic v70-08'a. Var mkt nöjd med köpet. Men efter ett tag upptäckte jag en del störningar som jag tänkte höra om nån annan känner till.

Bilen har gått ca 11000 mil och servad vid ca 9500 senast.

1. Jag upplever att bilen kan "rycka" vid körning oavsett hastighet. OBS! ac är avslagen!

2. Det slår från framvagnen vid ojämn väg eller dyligt

3. Bilen har en snitt förbrukning på ca 10.1-10.2/100km

4. Den låter som en diesel i motorn!.

5. Det är svårt eller nästan omöjligt att hitta "dragläge" vid körning i typ stad eller rödljus. När den är kall går det bättre men som sagt det är just vid start med kall bil.

6. Upplever att koppling tar högt upp. Inget att göra åt säger verkstad!

Detta är en del av mina problem som jag anser vara värst. Vet nån med sig om vad det kan vara för krångel?. På verkstad säger de att det inte är nå fel då de kopplat in datorn och den hittar inget. Tja då är det tydligen inget fel?!?!?!

De finns tydligen inga reparatörer längre!.

mvh Artic ps: Tack för en bra sida!
Vad har du för motor?? Eftersom du tycker att kopplingen tar lång upp så misstänker jag att du har manuell växellåda... :roll: Försök att hitta en liknande bil och provkör den och jämför med din. Hur länge har du haft den?
Framvagnen och slammer därifrån är känt på de här bilarna. Isolatorer på fjädrarna, nya fjäderbenslagringar och gummin är några av recepten för att få tyst.
Eftersom det inte satts några felkoder så är du en bit på väg med ryckandet. Kan ett av stiften vara dåliga? Inte säkert att det sätter någon felkod. Vatten i bränslet?
Förbrukningen måste du berätta mer om. Motor och vid vilken sorts körning?
Låter som en diesel, hur då?

Dragläget - på vilket sätt är det svårt? I min värld spelar det ingen roll om kopplingen tar högt eller lågt för att hitta dragläget, så jag misstänker att du menar något annat.
Sen är det givetvis så att det GÅR att göra nånting åt. Om du byter hela kopplingen lär ju dragläget inte vara samma längre. Det är väl knappast aktuellt men det var ett dumt svar av dem.
Hej igen jo jag ska förtydliga lite..

Bilen är en Classic med 170 hk motor det är en bensinare med manuell låda. Har haft den ca 3månader.

Kan börja med att förklara dragläget. Vanligen känner man när bilen ska dra. Man kan även släppa kopplingen försiktigt och därmed rulla iväg. På denna bil går det endast när den är kall. Annars blir det att hur sakta jag än släpper upp kopplingen "stånkar motorn" den går ner i 500 rpm och studsar till. För att komma iväg utan motorstopp måste man göra en "gubbrusning" Har faktiskt aldrig behövt det på nån av mina bilar tidigare.

När det gäller förbrukningen så kan jag ta ett exempel där min sambo skulle åka till sin bror i S-holm vi bor i Gävle. det är motorväg hela vägen ca 20 mil. Hon sa att bilen hade ett snitt på 10.1/100km då och hon körde ca 100-120 hela tiden. Även här hemma har jag visserligen mindre sträckor men vi får inte ner bilen till mindre än ca litern. har tidigare även haft en v70 och då med automat som drog 0,95-1.1/100km det kan kännas mer naturligt. Men denna ska inte dra mer tycker man.

Och Diesel knackandet är oavsett om bilen är varm eller kall. Det låter högt från motor kan inte direkt lokalisera ljudet men kanske mer på framsida motor.

Hoppas detta kan ge bättre ideer till er som kan :wink:

Och vad det gäller verkstan jag besökt så agerade dom helt jäkla oangagerat.

Mvh Artic
hej igen.

Njae Nä. Diesel ljudet är kvar. Men däremot så när jag tröck in koppling så försvann ej "jummande" ljud. Det är typ ett ljud som hörs med huven öppen och om jag då kopplade så försvann det.

Nån som vet! snälla!!! ??:-/
Jag är nyfiken med ....
"Dieselknack" kan vara många saker.
En lokalisering av vart ungefär ljudet kommer ifrån och i vilka situationer är ett måste.
M56 växellådan har ofta ett slags "klack-klack-klack" ljud stillastående på tomgång med varm motor, som tystnar helt med urkoppling.
Helt ofarligt misssljud som många, men inte alla, får.

Men svårt med dragläget och ryckiga växlingar är momentstaget nedre/främre. (Motorfäste)
Även övre/bakre momentstaget bör ses över.

Är det gasen som upplevs som svår, (typ ingenting-ingenting-vroooom) samt svag på lågvarv med lätt för motorstopp.
Dä är det gasspjället som behöver en rengöring. (Jodå, även nyare gasspjällen mår bra av rengöring)
Själva spjällskivan har beläggning på insidan som får den i obalans, samt att det kan klibba i loppet.

Hur högt dragläget är, är inget mått på hur sliten kopplingen är.
Dels justerar hydrualiken det, samt att det finns en självjustering i tryckplattan.

Rotinger GRAPHITE LINE bara för att de har c[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]