- mån 18 apr 2016, 18:06
Alexas skrev:Men som jag förstår det på dig så ska jag alltså kunna ställa in omkretsen i ViDA så bilen ställs in med andra däck och visar "rätt"?
Såvitt jag vet kan man inte ställa in omkretsen i VIDA. Du kan däremot enkelt beräkna hur mycket hastighetsvisningen kommer att ändras om du byter från däck A till däck B med hjälp av den sajt Schmoyoho hänvisade till (rullomkrets.se). Om rullomkretsen ökar med x procent med XC-däck kommer mätaren att visa x procent lägre hastighet än tidigare vid samma faktiska fart.
Hur den visar jämfört med faktisk fart i nuläget kan du förstås enkelt mäta med en GPS. Hastighetesmätaren i mina V70 (-02 och -15) visar i båda fallen ca 4 km/h för mycket med av Volvo rekommenderade däck. På min 855 -94 vara motsvarande siffra ca 7 km/h. Den inbyggda felvisningen är således så långt jag kunnat avgöra en konstant snarare än ett procentuellt påslag. Om samma sak gäller i ditt fall får du alltså räkna med en felvisning som varierar lite med den faktiska farten efter att ha monterat XC-däck. Kanske blir det fortfarande så att mätaren visar lite för mycket vid låg faktisk fart men ganska rätt vid lite högre fart och kanske rentav lite för lite om du kör tillräckligt fort.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut