Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexas
Haha. Frågan är om det inte ser mer normalt ut än att ha V70-däck som knappt fyller hjulhuset :D

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av andersuw
Alexas skrev:Men som jag förstår det på dig så ska jag alltså kunna ställa in omkretsen i ViDA så bilen ställs in med andra däck och visar "rätt"?
Såvitt jag vet kan man inte ställa in omkretsen i VIDA. Du kan däremot enkelt beräkna hur mycket hastighetsvisningen kommer att ändras om du byter från däck A till däck B med hjälp av den sajt Schmoyoho hänvisade till (rullomkrets.se). Om rullomkretsen ökar med x procent med XC-däck kommer mätaren att visa x procent lägre hastighet än tidigare vid samma faktiska fart.

Hur den visar jämfört med faktisk fart i nuläget kan du förstås enkelt mäta med en GPS. Hastighetesmätaren i mina V70 (-02 och -15) visar i båda fallen ca 4 km/h för mycket med av Volvo rekommenderade däck. På min 855 -94 vara motsvarande siffra ca 7 km/h. Den inbyggda felvisningen är således så långt jag kunnat avgöra en konstant snarare än ett procentuellt påslag. Om samma sak gäller i ditt fall får du alltså räkna med en felvisning som varierar lite med den faktiska farten efter att ha monterat XC-däck. Kanske blir det fortfarande så att mätaren visar lite för mycket vid låg faktisk fart men ganska rätt vid lite högre fart och kanske rentav lite för lite om du kör tillräckligt fort.
Användarvisningsbild
av milktrucker
Alexas skrev:Det är fullt normalt med kombinationen av utrustning. V70 AWD med nivåmat har exakt samma nivåreglering bak som XC70. Så man måste nästan tänka sig en XC70 framför sig med 205/55-16. Det hade sett väldigt löjligt ut på XC70 också.

Nivåmat på en vanlig V70 utan AWD har två varv mindre på fjädern.

totalt fel !
XC70
Fjäder 6292
dämpare 1745

V70 AWD (samtliga motor o lådor)
fjäder 6290
dämpare 3625
av Alexas
Milktrucker, vilken VIDA kollar du på? I min 2014D är det samma nivåregleringssats på båda bilarna.

Användarvisningsbild
av milktrucker
Alexas skrev:Milktrucker, vilken VIDA kollar du på? I min 2014D är det samma nivåregleringssats på båda bilarna.

2012D
Jag vet att vida 2014 börjat plocka bort massa artiklar som att de utgått o blivit ersatta för att få ner antalet delar, men de finns fortfarande kvar att beställa.
av Alexas
Oops! Nej det stämde inte :D tar tillbaka det!

Men vad fasen, det är samma bakben utan nivåmat men inte samma med nivåmat. Det är en djungel detta haha
av Alexas
Eller jo, det står "restricted on model years". Det är olika för olika årsmodeller tydligen.

Vi lägger ner det. Orkar inte xD

av debees
Tjenare!

Öppnar upp en gammal tråd här!

Min v70 awd -06 verkar ha markfrigång som en 2WD v70n... Kan det bero på att förra ägaren satt på "fel" fjädrar bak? Eller är den lägre om den har sportpaket? Har hittat ett fjäderbensstag fram som ser orginal ut... Någon som vet något om detta?

Rotinger GRAPHITE LINE bara för att de har c[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]