Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, först av allt, är ny här o här letat men hittade ingen tråd om detta så jag ber om ursäkt för en ny tråd :-(

För några veckor sen så fick bilen tokspel, alla lampor tände sig i panelen o ett av meddelandena var hög spänning nånting, kommer inte ihåg exakt va det stod o har inte kollat igen sen dess, men som sagt allt i panelen tände sig, kupéfläkten gick upp på max utan att det gick att stänga av, det gjorde den själv sen för att plötsligt hoppa igång igen.
Fläkten till motorn stod o bara öste på trots avstängd bil sen utan att stanna förrän ja kopplade ur den, ja hörde ett klickande ljud från en liten "dosa" med en kontakt samt två vakuumslangar, fick dra ur kontakten på den med för att det skulle ge sig.
Testade att låta den stå en stund, kopplade i kontakterna igen o startade upp bilen, allt var lugnt för att sen bli precis likadan igen o ja fick stänga av o koppla ur igen för att det skulle ge sig sen dess har den stått för ja ledsnade.
Pratade med en kille häromdagen o han så direkt bara att byt generator för de kan bli sådär som ja beskrev när generatorn ger sig.
Så ja känner att ja ville kolla här oxå om någon råkat ut för liknande o om det har med generatorn att göra?
Tacksam för hjälp o än engång förlåt om det redan finns en tråd om detta som jag missat //Jöjja
Senast redigerad av 1 Jöjja76, redigerad totalt 0 gånger.
Svårt att diagnostisera.
Oerhört svårt över forum.

Men om generatorn lämnar den spänning som den ska, och felet uppträder, är den inte sannolik felkälla.

Den ska lämna mellan 13.5 - 14,2 volt beroende på aktuell förbrukning, batteriets aktuella status, mm.

Kolla det, och alla större elanslutningar.
Tex battriklammor/kablar... osv
Jo det är ju inte lätt bedöma såhär, så sant det. Jag själv är helt bortkommen när det gäller elektronik så jag tänkte att jag frågar lite iallafall för o se om någon kanske varit med om något liknande o om möjligheten finns att det kan bli så av att den ger sig.
Märkliga är att felet kom vid gaspådrag, jag gjorde inte en kickdown men gasade på skapligt iallafall o så ”poff” kom det bara från ingenstans😬
Är i läget nu inte värst sugen på att lämna in bilen igen o slänga ut en massa pengar men har fått tag på en generator för 400kr så ja undrar lite oxå om det är värt att testa att byta den😬

Rotinger GRAPHITE LINE bara för att de har c[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]