Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Har gått och köpt en S60-01 med missljud från AC. Det låter ett vinande ljud men bara när AC är igång.
För min del är det okej att köra utan AC och tänkte köra på så.

Men sen blev jag orolig - kan det vara nåt fel som leder till något annat allvarligare fel? Remmar som slår sönder något eller får något annat att sluta fungera?

Har sökt i forumet utan att hitta just denna aspekten. Vore tacksam för råd, kan inte mycket om det här....
Ac pumpen låter ofta lite vinande/malande om man står vid öppen huv, men ganska diskret ändå.
Inte högljutt vinande. Då är nått på tok.

Om det endast låter när AC går, är det själva pumpen.
Den står stilla när AC är av, så visst kan du köra så.

Låter det konstant från pumpen kan det vara frigångslagret.
Det snurrar ALLTID oavsett ac är på eller av.

Havererade ac pumpar som tar med sig kamremmen är främst på 5cyl Dieselarna och bensinmotorerna på V70II.
Dom har en egen rem till AC.
Absolut inte vanligt, men det har förekommit.
Dom drabbade för ofta väsen online motsvarande minst 200pers, pga den stora kostnad/ilska det innebär
(Konstruktionen i pumpen är klen, och skyddet för kamremen smula tveksamt, så jag förstår dom...)

Det är inte ett direkt "typ-fel" på bensinarna i V70N & S60 I men allt är ju möjligt med tillräcklig otur....
Det har säkert hänt någon.
Något att oroa sig över?
Nej, det tycker jag inte, men man ska alltid ha respekt för missljud.

Rotinger GRAPHITE LINE bara för att de har c[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]