Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Benganboll
Har en XC90 -06 D5 som ibland växlar hårt, särskilt om man drar tungt med den.
Den har gått 29.000 mil så det kanske är dags för renovering av lådan men på min Dodge ram hade jag liknande symtom som fixades lätt genom att justera bromsbanden som låser planetväxlarna.
Drar jag tungt får jag även att service erfordras på växellådan och om jag minns rätt så var det att varvtalet ut ur lådan inte stämde med varvtalet in, dvs att den slirar på någon sätt.
Någon som vet om volvo har samma lösning och om det kan hjälpa att justera dessa.
Användarvisningsbild
av fjohan82
En liten fundering: När byttes oljan i växellådan senast?
av halvgute57
Vi Volvo åf justerar inte Aisinlådor,finns ingen servicemetod för det..
Repeterar frågan som fjohan82 ställde,när byttes atf-oljan?
av Benganboll
Jag vet faktiskt inte när den byttes.
Finns det någon som verkligen åtgärdat ett fel i längden genom att skölja lådan?

Har testat på en 850 jag hade för länge sedan som smällde i backen varje gång man ja i den, sköljde lådan men ingen skillnad.
Slutade med att en dag la den inte ur backen när jag körde framåt vilket resulterade i att nästa gång jag skulle backa fanns det ingen back. (Växellådsbyte)

Har även testat att skölja min Dodge RAM 2500 då 3:an var fördröjd och ville inte gå i, blev ingen skillnad.
Köpte en renoveringssats med alla slitdelar i lådan och la en helg i garaget och efter det växlar den hur fint som helst.
av mbc
Har man problem är det precis som du säger, det är för sent att byta olja för att åtgärda problemet, oljebyte är ju förebyggande för att inte få några problem.
Har du kollat felkoder?
av Benganboll
Jag får inga felkoder på lådan i normalfallet men hänger jag på husvagnen (2000 kg) så får jag upp att service erfordras på växellådan men jag kommer inte ihåg felkoden när jag läste av.
Om jag växlar manuellt och undviker 6:an så får jag inga felkoder.
(Jag har en dice och vida som jag läser felkoder med)

Rotinger GRAPHITE LINE bara för att de har c[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]