Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jiha1968
Han är inte död, han rör ju på sig... ;-)

Bilen har stått stilla ett tag, med hur mycket diesel i tanken?
(Byt dieselfilter och ta gott med diesel i filterhuset. Och tillsätt gärna något medel mot dieseldjur medan du tankar ungefär 20L ny Diesel)

Lossnade alle injektorerna lätt, eller blev några av dom plockade isär eller misshandlad lite?

Lyfte du kamaxlarna? (är dom fortfarande timad till varann?)
100% säker på att motorn är korrekt timad? (med timingpinnor...)

Om du vrider veven med en spärrnyckel, hur många kompressioner kan du räkna vid två varv med veven?
Och känns dom lika hårda?
av JimmyEste
jiha1968 skrev:Han är inte död, han rör ju på sig... ;-)

Bilen har stått stilla ett tag, med hur mycket diesel i tanken?
(Byt dieselfilter och ta gott med diesel i filterhuset. Och tillsätt gärna något medel mot dieseldjur medan du tankar ungefär 20L ny Diesel)

Lossnade alle injektorerna lätt, eller blev några av dom plockade isär eller misshandlad lite?

Lyfte du kamaxlarna? (är dom fortfarande timad till varann?)
100% säker på att motorn är korrekt timad? (med timingpinnor...)

Om du vrider veven med en spärrnyckel, hur många kompressioner kan du räkna vid två varv med veven?
Och känns dom lika hårda?
Kommer inte ihåg men hade nog en 10l ny diesel i tanken dock var det ett tag sen.

Ja alla injektorer lossnade enkelt sprayade något rost medel om jag inte minns fel.

Lätt kamaxalarna va, och är rätt säker på att motorn är fortfarande är korrekt timad kan dock inte säga till hundra

Dock har jag inte tillgång till bilen i nuläget så får bli att jag försöker mig på ett nytt försök om några månader igen hehe...
Men tror du att det kan vara någon ventill som är krökt ? Med tanke på att motorn roterar så känns det som att de inte vore något problem?
Användarvisningsbild
av jiha1968
Något saknas i alla fall, soppa, timing, kompression eller El.
Ja, misstänker tätt filter eller att några ventiler är krökt... (du berättade ju något om ett "spärrskaft och järnrör" :x )

När det ovanstående är kontrollerad, är det tid för Vida/Dice.
(det är lite svårt att vara säker på motorns timing, utan tidigare nämnda pinnor :nerd: )
Användarvisningsbild
av jiha1968
marimbalanguage skrev:I klippet hör man att motorn har tre kompressionstakter, och hoppar över två (som verkar vara komplösa).
Efter å ha lyssnad igen, måste jag hålla med dig... Om TS vid nästa chans vrider veven för hand två varv och räknar goda kompressioner, så tror jag vi har facit klart.
(krökta ventiler, à la spärrskaft och järnrör)
av JimmyEste
@marimbalanguage, @jiha1968, Då är jag rätt så körd.., men om jag ska fixa iordning motorn räcker det om jag endast köper nya ventiler eller kan man redan nu säga att något mer behövs bytas ut ? Läste från ett annat forum att dom rekomenderade att byta hela toppen fast det var på en opel astra
Användarvisningsbild
av jiha1968
Begagnad topp 4-6000kr +packningar och bultar , begagnad motor 5-10000kr.
eller en begagnad V70N 2.4D/D5 kr15-35000?
eller nya ventiler ca 400kr x 4-8? stk. +packningar och bultar, inkluderad osäkerheten om hur länge det går innan en ventil bränner, eller hakar sig.

Det kan vara fler orsaker till att det låter som kompressionen inte är god, men när du har kollad kompressionen JimmyEste, och är säker på att den inte är ok på alla cylindrar, nolla motorn innan du eventuellt lyfter toppen, och kom ihåg att notera hur många "tjocklekshål" toppackningen har innan du slänger den.
Och ja, du måste nytta nya topplocksbultar och packningar efteråt, och dom där timingpinnarna...

Vad får du för felkoder? Har du provat […]

@fjohan82 , Du kör vidare något å[…]

Bensinpriser v2

@Derank , Drivmedel, mjölkpriset samt rä[…]

Standby S09 sirenförstärkare

Baserat på bilden av adapterkabeln för […]