Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kamremen gick sönder på en Volvo V70XC 2004 .

När vi skruvade upp så noterade vi att dessa drev kunde roteras ca 20 grader trots att kamaxeln stod stilla.

Ska det vara så? Tänk om kamaxelinställningssoloniderna har gått sönder och därmed så har kamaxeln fått en felaktig position?

Eller vad tror ni? Är detta hydrauliska kamdrev? Ska dem kunna röras på ca 20 grader? Jag tycker det låter mycket

Bild
Och ja, det dreverna bruka röra sig en del untan att axel rör på sig. Har du rört på dom utan rem kan det vara så att du måste låsa kamaxlar för att få nya remmen rätt.
Som föregående sa: gick remmen av med motor igång så har en kolv kyssat minst en ventil...

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Ventilsallad är åtgärdat. Men vi vet dock inte vad som orsakade att kamremmen gick av.

Tack. Då vet jag att det är inget fel på kamaxeln.

Visst ska den blåa CVVT kunna röras axiellt också?
Finn flera möjligheter för kamremmen att går av. Multiremmen trasslar in sig i kamrem, när den går av. Eller så är en utav brythjular/spännare dålig. Sistnämnda är åldern på remmen, på många modeller brukar bytet oftast ligga vid 8-10år/12.000mil, vad som kommer först.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Vakuumslang

Tja, googlat hur mycket som helst för att hit[…]

Jag har inte köpt vare sig skivor eller bel&a[…]

För mindre hund. Hög kvalitet och i nysk[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]