Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tack så mycket för all er hjälp och tips!
Bilen går igång med hjälp av startgas, men knackar som sören i motorn och dör strax därefter. Är det något av era förslag & idéer man kan utesluta då eller är det fortfarande lika troliga lösningar?

Mvh,
Linus
Diesel hade jag inte startat med startgas...
Enda gången jag startat en d5 med wd40 och startgas var när jag dränerade bränslefiltret och bytte filtret. Då fick jag starta med startgas tills soppan pumpades fram men det lät inget vidare...

Till problemet så vill jag ansluta mig till alla andra som tycker att du borde byta bränslefilter.
Med dagens skitdiesel så bytte jag vid varje service 20.000 km. Det är att ta i men jag slapp bli stående på vägen.
En vanlig ”felkod” som man brukar få på instrumentpanelen är ”motorservice erfodras” med en triangel som lyser gult.
När man slår av tändningen och på igen så brukar den försvinna för att sedan komma tillbaka vid kickdowns.
Varför din bil betedde sig hyffsat normalt när du slog av och på tändningen är för att bränslepumpen i tanken går på högvarv såfoet du slår på tändningen, detta för att bygga upp ett tryck i bränsleledningen.
Byt filter, hjälper inte det så kollar du med voltmätare om det kommer nån ström till pumpen. Det gör du genom att lyfta upp höger baksätes sittdyna och där ser du ett runt lock som du ska skruva upp. Sedan ser du ett kontaktstycke som går in i en plastbehållare (bränslepumpen) och där mäter du om det kommer någon ström.
Är det ström där och bilen fortfarande inte startar trots filterbytet så skriver du här så får vi se om någon har dator som kan hjälpa dig att läsa ut felkoderna.
Knatch: Ok, tack för info!
Innan jag slog av/på tändningen så fick jag just det felmeddelandet "motorservice erfordras" och det gick knappt att gasa. Bytte bränslefilter för nåt år sen, men får prova igen och återkomma här igen efter jag gjort det med andra ord. Uppskattar hjälpen!

Mvh,
Linus

Jag tror att så länge man håller […]

Det är samma slang på alla tre bilderna[…]

Fick tillbaka den efter nästan 3 måna[…]

Som jag förstår så tvärdog b[…]